Česká Tatra se vrací do indické armády

Indické rakety na podvozku Tatra

Indické rakety na podvozku Tatra Zdroj: CC BY-SA 3.0: Hemant.rawat1234 - Wikimedia Commons

Tatra v indické armádě
Tatra v indické armádě
Tatra v indické armádě, raketomety Pinaka
Tatra v indické armádě, raketomety Pinaka
Tatra v indické armádě, radar
6
Fotogalerie
Automobilce Tatra se po několikaleté pauze otevřely dveře na indický trh. Vláda v Dillí se totiž chystá revidovat černou listinu dodavatelů pro svůj vojenský průmysl. Na té se kopřivnický výrobce nákladních aut ocitl v roce 2012 a byl nucen zastavit dodávky do země. Noví indičtí lídři mění kurz a oprašují staré partnery. Prioritou se navíc stala rychlost, Dillí hodlá mít přezbrojené vojsko co nejdříve. Jako první mají na východ zamířit díly pro tisícovky tatrovek indické armády.

„Povolili jsme dovoz náhradních dílů z Tatry, za kterou nyní stojí zcela jiní lidé než v okamžiku zákazu. Tatrovky jsou v řadě vojenských aplikací pro Indii kriticky důležité,“ uvedl na Nový rok pro list The Times of India ministr obrany Manohar Parrikar. Před lety se podle něho zákaz týkal obchodu státní indické zbrojařské firmy BEML s britským zprostředkovatelem Tatra UK, nikoli s českou Tatrou. Obchody přímo s Kopřivnicí by tak propříště mohly dostat zelenou.

„Na návratu do Indie Tatra pod novými vlastníky pracovala necelé dva roky a skutečně se dá v tomto roce očekávat, že by mohly být obnoveny dodávky z Kopřivnice pro indickou armádu. Bude se převážně jednat o sady k finální montáži v indickém podniku a náhradní díly,“ uvádí mluvčí Tatry Andrej Čírtek.

Návrat zpozdily volby

O navázání nové spolupráce mezi indickou vládou a Tatrou se spekulovalo už v minulém roce. Tehdy si Dillí nechalo prověřit Jaroslava Strnada a René Materu, kteří od roku 2013 za firmou skrze společnost Tatra Trucks stojí. Návrat na trh ale loni zpozdily indické volby, před nimiž se dosavadní vláda nechtěla pouštět do větších obchodních akcí.

Tatra indické armádě dodává svá auta již od konce osmdesátých let, v součtu jí už poslala přes 6500 vozů. Výroba pro Indii tvořila desítky procent celkové produkce podniku. Nejvíc tatrovek do země zamířilo v roce 2007, a to 923 kusů, když celkem firma vyrobila 2431 automobilů. V roce 2012 dodal kopřivnický výrobce do Indie ještě stovku vozů, což byla pětina celkové výroby, následující rok pak Dillí uvalilo na Tatru embargo kvůli korupční aféře.

Módí, TatraMódí, Tatra | ctk, kolaz E15,

Petr Rusek: Dobře jsme v Tatře zaseli, sklizeň už začíná