Český Excalibur mění orientaci na západní techniku, bude vyrábět pandury

Pandur ve verzi pro českou armádu

Pandur ve verzi pro českou armádu Zdroj: E15

Po dvou desetiletích oprav a modernizací starších těžkých zbraní ze zemí bývalého východního bloku rozšiřuje Excalibur Army, dceřiná společnost strojírenského holdingu podnikatele Jaroslava Strnada, pole působnosti. Bude zajišťovat nejen servis, ale i produkci současné západní vojenské techniky.

Firma získala od americké General Dynamics Land Systems, respektive její rakouské pobočky Steyr, exkluzivitu na licenční výrobu osmikolových transportérů Pandur pro vybraná teritoria ve východní Evropě a v Asii.

Výhradní postavení má i vůči české armádě, které bude zajišťovat údržbu celkem 107 těchto vozidel. „Exkluzivita platí až do roku 2039. Zcela klíčová je změna v orientaci z východní techniky na západní,“ řekl mluvčí Excalibur Group Andrej Čírtek.

Vůbec první zakázkou bude pozáruční servis obrněnců pro tuzemské vojsko za 182 milionů korun. Rámcový kontrakt je zatím naplánován do roku 2016, pak se předpokládá uzavření dalšího. Dále budou obě společnosti usilovat o dodávku dvou desítek štábních a velitelských pandurů za více než jednu miliardu.

Do údržby se zapojí i VOP CZ

Rozhodnutí Strnadovy skupiny zaměřit se na západní zbraňové systémy bylo podmíněno právě nalezením vhodného strategického partnera. „Nejde jen o expanzi, musíme mít podnikatelskou vizi. Techniku východní provenience lze i nadále přestavovat a modernizovat, ale časem se její možnosti vyčerpají,“ uvedl výkonný ředitel skupiny Petr Němec.

Dohoda s globálně působícím koncernem General Dynamics Land Systems je logická, protože Excalibur Army se zaměřuje převážně na pásovou a kolovou techniku pro pozemní síly. Aby mohla pandury opravovat, musela nakoupit sady náhradních dílů a potřebnou dokumentaci. Ani přibližnou částku však Čírtek neuvedl.

Na servisu pandurů tvořících páteř 4. brigádního úkolového uskupení určeného pro potřeby NATO se bude podílet státní zbrojovka VOP CZ z Nového Jičína. Kvůli zdlouhavým jednáním o tom, kdo zakázku získá, muselo být vloni 19 strojů odstaveno a dalších 41 se potýkalo s vážnými problémy.