Českým dodavatelům automobilek klesají zisky, čekají slabé pololetí

Prodej nových aut v Česku za prvních deset měsíců podle Svazu dovozců automobilů klesl meziročně o sedm procent na 211 tisíc vozů. 

Prodej nových aut v Česku za prvních deset měsíců podle Svazu dovozců automobilů klesl meziročně o sedm procent na 211 tisíc vozů.  Zdroj: Skoda Auto

Rostoucí náklady na mzdy a energie v kombinaci s chladnoucí poptávkou snižují zisky dodavatelů automobilového průmyslu. 
Klesající odbyt hlásí v oboru řada firem.
Výroba řetězů v podniku Pewag
4 Fotogalerie

Rostoucí náklady na mzdy a energie v kombinaci s chladnoucí poptávkou snižují zisky dodavatelů automobilového průmyslu. Od poloviny letošního roku se jejich situace výrazně zhoršuje.

„Problémem v automotive je klesající EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů - pozn. red.). Rostoucí mzdové náklady není kam promítnout,“ uvedl na konferenci Restrukturalizační fórum Jan Vitáček, šéf útvaru ohrožených pohledávek v ČSOB.

Prodej nových aut v Česku za prvních deset měsíců podle Svazu dovozců automobilů klesl meziročně o sedm procent na 211 tisíc vozů, a to řada firem v oboru pocítila. „V prvním pololetí byla poptávka stabilní. Avšak v druhém pololetí dochází k výraznému zhoršení,“ sdělil výkonný ředitel zlínské Kovárny Viva František Červenka. Aktuální situace ubere firmě na tržbách pět procent a sníží ziskovost. 

„Pro následující období očekáváme pokles v tržbách zhruba o deset procent, jenž je ovlivněn především politickoekonomickou situací ve světě. Pociťujeme zpomalení německé ekonomiky. Jeden z našich zákazníků z Německa dokonce vyhlásil insolvenci,“ popsal nové poměry v průmyslu Petr Novák, ředitel výrobce ložisek Koyo Bearings Česká republika z japonské korporace JTEKT. 

Ochlazování automobilového průmyslu aktuálně pociťují zaměstnanci automobilky Hyundai v Nošovicích. Až do konce letošního roku zůstanou pracovníci každé druhé pondělí doma se 70 procenty platů. Propouštění ale zatím fabrika nechystá.