Čínský automobilový zázrak utrpěl šrám, výrobci musejí udobřovat prodejce

Showroom BMW

Showroom BMW Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Yannick Soler via Flickr

Výrobci zvučných jmen v autoprůmyslu zažívají nečekaně obtížný začátek roku na největším automobilovém trhu světa. Volkswagen v Číně dosáhl dohody se svými prodejci, v níž se zavázal, že bude usilovat o „stanovování rozumných prodejních cílů“, aby jeho dealeři neutrpěli finanční ztrátu. Gigant z Wolfsburgu v takové situaci není zdaleka osamocen.

Ujednání potvrdila Larissa Braunová, mluvčí koncernu VW v Pekingu, aniž zmínila detaily dohody. Státem podporovaná Čínská asociace automobilových prodejců domluvu přivítala s tím, že společnost a její distributoři „nalezli cestu“, jak se vyrovnat se současnými obtížnými podmínkami na trhu.

Uzavřela se tak jen jedna z kapitol posledních pohnutých dní v Číně, kde se vztahy mezi výrobci automobilů a jejich prodejci ocitly na bodu mrazu. Vše způsobilo zpomalení růstu trhu – loni rostl v posledním čtvrtletí o méně než sedm procent, celkově za celý rok o deset procent – a to neodpovídalo představám výrobců.

Renault je nyní silně kritizován za to, že dealerům stanovoval naprosto nereálné prodejní cíle a nutil je, aby nakupovali více aut, než mohli prodat. To vyústilo v následné snižování cen a těžké ztráty.

BMW platil prodejcům

Hned na začátku letošního roku čínská asociace prodejců dotlačila automobilku BMW, aby ze stejného důvodu zaplatila 5,1 miliardy jüanů (asi 20,3 miliardy korun) svým prodejcům. Také Porsche a Toyota nyní vyjednávají o kompenzacích dealerům a nových prodejních cílech.

A očekává se, že letos bude ještě hůře, růst prodeje nových aut má dál zpomalovat. Podle Čínské asociace automobilových výrobců bude pouze osmiprocentní (v roce 2013 činil 16 procent). Souvisí to s celkovým poklesem výkonu čínské ekonomiky, která loni přidala „jen“ 7,4 procenta HDP, nejméně za posledních čtyřiadvacet let. Hlavní světoví automobiloví výrobci se přesto chystají v letošním roce otevřít v Číně nové závody, mezi nimi například VW, GM a Ford.