Fiat Chrysler chce zablokovat prodeje Mahindry v USA. Vadí mu podoba s jeepy

Mahindra Roxor

Mahindra Roxor Zdroj: Mahindra

Mahindra Roxor
Mahindra Roxor
Jeep 75 Salute
Jeep CJ-8 Scrambler
Jeep Wrangler
7
Fotogalerie

Necelý rok poté, co ve Spojených státech zahájil montáž svého modelu Roxor indický výrobce Mahindra, se asijská společnost dostala do potíží. U soudu totiž prodej auta napadl koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA), kterému se nelíbí jeho design. Ten se údajně příliš podobá klasickému designu vozů Jeep.

Koncern Fiat Chrysler podal oficiální stížnost na podobný vůz ke Komisi mezinárodního obchodu Spojených států prvního srpna. V dokumentu uvádí, že Mahindra porušuje práva Jeepu na tento konkrétní design, který je specifický svým „hranatým tvarem, plochými vertikálními stranami a zadní částí ve stejné výšce, jako je kapota,“ uvedl FCA ve stížnosti.

Odkazuje se tím především na model Wrangler, který historicky navazuje na terénní vojenské vozy Willys, jež se proslavily v průběhu druhé světové války. Některé díly Mahindry jsou přitom přímo zaměnitelné s těmi ze starších generací Wrangleru s označením CJ.

Koncern po úřadech požaduje, aby Mahindře do Spojených států zakázal dovoz dílů, ze kterých na montážní lince v michiganském Auburn Hills vozy sestavuje. Město se rovněž stalo sídlem Mahindry pro celý severoamerický trh, na kterém chce s vozem, jež se v Indii vyrábí již od roku 2010, prorazit.

FRCA přitom nevadí jen obdobný design karoserie. Ve stížnosti rovněž uvádí, že Mahindra se základní cenou 15 tisíc dolarů (332 tisíc korun) narušuje trh a parazituje tak na Jeepu Wrangler, jehož cena je dvojnásobná.

Za takto nízkou cenu ale majitelé Mahindry nezískají plnohodnotné auto. Ve Spojených státech totiž vozidlo nemůže jezdit na silnici, je tak primárně určeno pro farmáře nebo lesníky. Rovněž pohonná jednotka Mahindry dodává pouze 62 koní, nejlevnější Jeep má motor s výkonem o 200 koní vyšší. Je tedy otázkou, zda úřady vozy skutečně budou považovat za srovnatelnou konkurenci.