GALERIE: Porsche slaví. Vyrobilo již milion „devětsetjedenáctek“

Srovnání přeplňovaných porsche

Srovnání přeplňovaných porsche Zdroj: Auto Bild Klassik

Milionté Porsche 911
Milionté Porsche 911
Milionté Porsche 911
PORSCHE 911
Porsche 356 A 1600 Speedster (1956)
35
Fotogalerie

Ačkoliv se jeho design za uplynulých pětapadesát let téměř neměnil, a vývoj je záležitostí spíš evoluce, než revoluce, stále zůstává snem mnoha řidičů. Porsche 911 je ikonou sportovních vozů, především díky jeho univerzálním vlastnostem. Automobilka vyrobila už milion kusů modelu.

Splývavá záď, kulatá světla a motor za zadní nápravou. Milionté Porsche 911 spojují s tím prvním, které sjelo z výroby v roce 1963, hlavní exteriérové prvky. Přesně ty, které měl i legendární Volkswagen Typ 1, známý také jako Brouk. Ten je jakýmsi duchovním otcem devětsetjedenáctky i jejího předchůdce – Porsche 356.

Postupný vývoj generací je vlastně symbolický. Za vývojem Brouku stál legendární konstruktér s českými kořeny Ferdinand Porsche, nastupující Porsche 356 vzniklo pod rukama jeho syna Ferryho a vývoj modelu 911 už byl v gesci Ferdinandova vnuka. Ten se jmenoval rovněž Ferdinand, nicméně spíše se vžila jeho přezdívka Butzi.

Již první generace Porsche 911, která se vyráběla od roku 1993, zaznamenala velký úspěch. V různých výkonových modifikacích a variantách se vyráběla až do roku 1989. Za tu dobu sice prošla několika facelifty, ty se projevily v ostřejších rysech. Vůz zůstal v produkci i přesto, že mu konkurence vyrůstala přímo uvnitř automobilky – ať už jde o slabší modely 924 a 944 nebo osmiválcové GT 928.

V roce 1989 přišla generace s označením 1989. Zůstala ve výrobě sice jen čtyři roky, i tak se jednalo o významný model, který využíval techniku ze supersportovního modelu 959. Devětsetjedenáctka v tu dobu nabídla zákazníkům zajímavé prvky výbavy, ať už jde o pohon všech kol, automatickou převodovku nebo dvojici airbagů.

Třetí generace, která je nazývána 993, se Porsche rozloučilo se vzduchem chlazenými pohonnými jednotkami, jež jim dávaly neotřelý zvukový projev. Také proto je nyní tato verze velmi ceněna mezi sběrateli, její ceny v současnosti velmi prudce rostou, a to přesto, že se jedná o vůz starý jen dvacet let.

První vodou chlazené Porsche 911, jež nese interní označení 996, vyvolalo mezi pravověrnými fanoušky značky pravděpodobně největší spekulace. Kromě nového typu pohonné jednotky totiž Porsche v roce 1998, kdy tato generace nastoupila do výroby, přišlo o své ikonické kulaté světlomety.

I přesto vůz získal několik designérských ocenění, zároveň se v roce 1999 dostalo Porsche 911 do pětice nejdůležitějších automobilů 20. století. V roce 2005 se Porsche s generací 997 vrátilo zpět ke kulatým světlometům, i přesto, že automobilka vůz vystavěla na předchozí generaci.

Jak se testují vozy Porsche?

Od roku 2012 vyjíždí z výrobních linek Porsche 911 s modelovým označením 991. To dostalo nižší siluetu a výkonnější motory, jako první automobil rovněž disponuje sedmistupňovou synchronizovanou manuální převodovkou.

Pokud byste po Porsche 911 zatoužili, připravte si 2,7 milionu. Tolik stojí základní verze s 370 koňmi. Na opačné straně spektra stojí kabriolet Turbo S, jehož cena překračuje šest milionu korun.