Hliníkárny bojují s „plastovými“ letadly, chystají velký návrat

Výrobní haly Airbusu A320 ve francouzském Toulouse

Výrobní haly Airbusu A320 ve francouzském Toulouse Zdroj: E15 Stepan Bruner

Nové dopravní letouny, které ve velké míře využívají různých kompozitových materiálů, zadělaly na krizi poptávky u výrobců hliníku pro letecký průmysl. Ti nyní připravují comeback s novými slitinami, které se mají objevit v těch nejobvyklejších letadlech.

Zatímco Airbus a Boeing se minulý týden na pařížském aerosalonu chlubily svými kompozitovými letouny, hliníkárny lobbovaly za širší využívání nových, lehkých slitin hliníku.

Například firma Aleris International vyvíjí slitinu hliníku, hořčíku a skandia, která má být o pět procent lehčí než konvenční letecký hliník. Výrobce věří, že jeho materiál by mohl najít využití v Airbusu A320neo a Boeingu 737MAX, připravovaných modernizovaných verzích letadel, které tvoří páteř flotil většiny aerolinek světa.

Navzdory příchodu moderních kompozitových letadel staví světoví výrobci stále většinu letounů z tradičního hliníku. Z 9600 strojů v objednávkových knihách Airbus a Boeingu je 90 procent z hliníku, tvrdí viceprezidentka Aleris Ingrid Jorg. Menší dopravní letouny budou mít trupy z hliníku ještě po desítky let, dodává. „Pokud nepředpokládáte, že letadla s jednou uličkou nebudou mít kompozitové trupy před rokem 2030, můžete si být jisti velkou poptávkou,“ řekla.

Budoucnost patří hybridům

Hliník stále nabízí řadu výhod. Oproti novým materiálům nemusí procházet laboratorními testy a schválením úřadů. S hliníkem mají také všichni výrobci bohaté zkušenosti a oproti kompozitům je navíc výrazně levnější.

Kompozity přesto zůstávají díky své nízké hmotnosti hlavní technologickou novinkou Boeingu 787 Dreamliner a Airbusu A350, kde tvoří asi polovinu použitých materiálů. To uznávají i výrobci hliníku, věří ale, že u modelů vyráběných ve velkém množství dají Boeing a Airbus přednost jednoduše zpracovatelnému hliníku.

„Věříme, že letadla budoucnosti budou hybridní – nebude žádné plně hliníkové či plně kompozitové letadlo,“ myslí si Christophe Villemin, šéf výrobce hliníku pro letectví a dopravu Constellium.

Z hliníku bude i nový Boeing

Názor hliníkáren potvrzuje i samotný Boeing. Pro trup nástupce modelu 777, jehož vývoj nedávno zahájil, chce použít slitinu hliníku. Boeing ovšem zvažuje, že využije moderní kombinaci hliníku a lithia.

Výrobci hliníku navíc nepřestanou růst ani navzdory posilující roli kompozitů. Letecké firmy totiž letos pravděpodobně opět dodají zákazníkům rekordní počet letadel a Airbus i Boeing mají neuspokojené objednávky na několik let dopředu.