Hrozí rozsáhlé propouštění, varoval Airbus své zaměstnance

Airbus A330neo

Airbus A330neo Zdroj: Airbus

Airbus v koronavirové krizi poskytl své tovární letouny pro dopravu zdravotnického materiálu do zemí, v nichž má své závody
Airbus v koronavirové krizi poskytl své tovární letouny pro dopravu zdravotnického materiálu do zemí, v nichž má své závody
Airbus v koronavirové krizi poskytl své tovární letouny pro dopravu zdravotnického materiálu do zemí, v nichž má své závody
Airbus v koronavirové krizi poskytl své tovární letouny pro dopravu zdravotnického materiálu do zemí, v nichž má své závody
Airbus A330neo
26
Fotogalerie

Evropský výrobce letecké techniky Airbus upozornil své zaměstnance, aby se připravili na potenciálně výrazné propouštění. Bez okamžité reakce na dopady koronaviru je podle šéfa podniku Guillauma Fauryho v sázce přežití firmy. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na interní zprávu, kterou Faury v pátek adresoval zaměstnancům. Airbus odmítl dopis komentovat.

Společnost 8. dubna oznámila, že výrobu sníží o třetinu. V páteční zprávě zaměstnancům ale Faury napsal, že avizované omezení produkce není tím nejhorším scénářem. Airbus za několik týdnů přišel o třetinu obchodů, protože pandemie způsobená šířením koronaviru paralyzovala cestování letadlem. Aerolinky se proto zdráhají přebírat nová letadla.

„Hotovost nám ubývá nebývalým tempem, což může ohrozit vlastní existenci společnosti,“ napsal Faury. „Musíme teď nutně držet hotovost, obnovit finanční rovnováhu, a tím si zajistit kontrolu nad svým osudem,“ napsal šéf Airbusu.

Co se týče zaměstnanců, firma začala využívat vládních podpůrných programů. Ve Francii tak Airbus poslal domů tři tisíce pracovníků. „Nyní patrně potřebujeme plán dalekosáhlejších změn,“ napsal Faury.

Podle agentury Reuters, která se odvolává na zdroje z odvětví, by mohla být letos v létě zahájena restrukturalizace podobná té z roku 2007, kdy firma propustila deset tisíc lidí. Další zdroje uvedly, že Airbus vyjednává s evropskými vládami o pomoci, včetně státem garantovaných úvěrů. Společnost zvýšila své úvěrové linky, a získala tak „čas na adaptaci a předimenzování“, jak v interní zprávě uvedl Faury. Airbus má přibližně 135 tisíc zaměstnanců.

Dosud Airbus oznámil snížení měsíční výroby letadel z rodiny A320 každý měsíc o třetinu na 40 strojů, aby zabránil hromadění nedodaných letadel. Stroje Airbus A320 mají jednu uličku a většinou se využívají na kratší až střední vzdálenosti.

Airbus také avizoval, že zredukuje počet větších vyrobených letadel z řady A350, a to o 40 procenta na šest strojů měsíčně. Nákladních letounů z rodiny A330 Airbus vyrobí jen několik měsíčně, jejich produkce se sníží o více než dvě pětiny.

Podle Fauryho je příliš brzy na to, aby se dalo odhadnout tempo a rozsah oživení výroby. Podle jednoho ze scénářů oživení nastane po krátké a hluboké krizi, podle jiného se poptávka vrátí na úroveň před pandemií až za pět až deset let. Většina analytiků a leteckých společností očekává, že pokles poptávky se potáhne tři až čtyři roky.

„Letecké odvětví bohužel do tohoto nového světa vstoupí slabší a zranitelnější,“ konstatoval Faury.

Airbus má tento týden v plánu zveřejnit výsledky hospodaření za první čtvrtletí. Odrazí se v nich dopady pandemie, kvůli níž aerolinky po celém světě odstavily většinu strojů, bojují o přežití a zastavily také dodávky nových letadel.