Letadlo pro 68 až 78 cestujících Iran Air nasadí na vnitrostátních a krátkých mezinárodních linkách. První dva až čtyři stroje by si aerolinky měly převzít ještě letos, uvedla státní tisková agentura Tasnim.
Průměrný věk letadel íránských leteckých společností dosahuje podle serveru airfeets.net 26,8 roku. Země od roku 1995 čelila embargu západních zemí, které zakazovalo prodej letadel i náhradních dílů do Íránu a poskytování podpory při údržbě.
Velká zakázka pro ATR je další ranou pro jejího kanadského rivala Bombardier. Řada tradičních odběratelů jeho modelu Q400, například karibské aerolinky, v posledních letech přešlo k ATR a neúspěch na nově otevřeném trhu tak představuje významnou porážku. Bombardier má navíc nesplněné objednávky na pouhých 48 letadel, zatímco ATR se může těšit z polštáře 260 objednávek, zajišťujících výrobu na několik let dopředu.
Pro jednoho velké sousto
Další kontrakt z Íránu přichází krátce poté, co tamní představitelé oznámili rozsáhlou zakázku na 118 letadel Airbus. Airbus Group bude nepřímo těžit i z kontraktu pro ATR, ve kterém drží poloviční podíl.
Analytici spekulují o tom, zda jsou obě rozsáhlé objednávky skutečně určené pouze pro Iran Air. Národní dopravce totiž nyní provozuje pouze 26 strojů a dalších 19 v průběhu let odstavil převážně kvůli nedostupnosti náhradních dílů. Jeho flotila by se tak během několika let rozrostla téměř na pětinásobek. Podle některých ekonomů je takový růst téměř neuskutečnitelný a je tak pravděpodobné, že část nových letadel získají i další íránské aerolinky jako Iran Aseman Airlines, Kish Air nebo Qeshm Air.