Kolínské TPCA loni klesl zisk o tři čtvrtiny

TPCA

TPCA Zdroj: E15

TPCA
TPCA
TPCA
4
Fotogalerie
Kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) loni klesl zisk před zdaněním o tři čtvrtiny na 371 milionů korun. Tržby klesly nižším tempem, o 11 procent na 39,7 miliardy. Výsledky dnes zveřejnila TPCA na tiskové konferenci. Výši čistého zisku firma neuvedla. Firma se také dohodla s odbory na nové kolektivní smlouvě zajišťující růst mezd o 1,4 procenta.

Kolínská TPCA loni vyrobila 270 705 vozů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ve srovnání s rokem 2010 to bylo o 8,5 procenta méně. Výsledky výroby ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy. Výhled pro letošní rok je nižší než loni, podle dřívějších informací automobilka sníží výrobu o pětinu na 221 tisíc vozů.

Přesné číslo firma neuvedla. „Letos nás ovlivní přetrvávající nejisté vyhlídky evropské ekonomiky a nedůvěra trhů, která se odráží v prognózách automobilového průmyslu. Konkurence v segmentu malých vozů bude přitvrzovat,“ říká prezident společnosti Satoši Tačihara. Hlavními trhy TPCA jsou stejně jako v uplynulých letech Francie, Itálie, Německo, Velká Británie a Holandsko.

TPCA se také dohodla s odbory na znění nové kolektivní smlouvy, která zaměstnancům zajišťuje nárůst mezd o 1,4 procenta a vyplacení jednorázové odměny pro všechny zaměstnance ve výši dva tisíce korun. Již dříve firma uvedla, že kvůli nižší výrobě se od května zmenší i počet zaměstnanců, zkrátí pracovní týden na čtyři dny v týdnu a počet směn klesne o jednu na dvě. Propouštění se bude týkat 150 agenturních pracovníků a zaměstnanců s pracovními smlouvami uzavřenými na dobu určitou.

„Společnou prioritou TPCA i odborů bylo udělat maximum pro udržení pracovních míst pro zaměstnance nad rámec potřebných pozic. TPCA tak aktuálně připravuje dočasné vyslání zaměstnanců do sesterských závodů a dojednává podmínky externích transferů i s dodavateli,“ uvedl mluvčí firmy Radek Kňava. Celkem 150 zaměstnanců firma přesune na půl roku do závodu PSA Peugeot Citroën ve slovenské Trnavě, dalších zhruba 200 zaměstnanců se bude snažit umístit u dodavatelských firem, případně přesunout na jiné práce v rámci automobilky.

TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a právě PSA Peugeot Citroën postavený v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín – Ovčáry. Výroba byla zahájena v únoru 2005, ve firmě pracuje asi 3000 zaměstnanců. Výstavba továrny je jednou z největších zahraničních investic v ČR, stát ji přilákal i příslibem investičních pobídek v celkové výši 3,5 miliardy korun.

Další dvě tuzemské automobilky naopak prodeje aut v loňském roce zvýšily. Mladoboleslavská Škoda Auto loni vyrobila 673 127 vozů, což je o 17 procent meziročně více. Z výrobních linek nošovického Hyundaie sjelo loni přes 251 tisíc vozů, což představuje oproti toku 2010 nárůst o čtvrtinu

Škoda Auto loni zvýšila konsolidovaný zisk o 82 procent na 16,1 miliardy korun. Tržby stouply o 15 procent na 252,6 miliardy korun. Nošovický Hyundai zatím loňské hospodářské výsledky nezveřejnil.

Na rozdíl od TPCA zaznamenali loni další dva tuzemští výrobci osobních vozů nárůst produkce.