Konec výroby Airbusu A380 se dotkne i závodu v pražských Letňanech

Výroba dveří pro Airbus A380 v letňanském Latecoere

Výroba dveří pro Airbus A380 v letňanském Latecoere Zdroj: Latecoere

Jednatel společnosti Latecoere Czech Republic Patrick Bernard u dveří A380
Výroba dveří do airbusů ve firmě Latecoere
Sestava dveří pro Embraer v Latecoere
Příprava na nýtování dveří Airbusu A320 v Latecoere
Výroba dveří letadel v Latecoere
7
Fotogalerie

Ohlášené ukončení produkce Airbusu A380 dopadne i na byznys v Česku. Firma Latecoere Czech Republic totiž pro největší dopravní letadlo na světě vyrábí hned několik komponentů. Ztráta prestižní zakázky by ale firmu neměla nijak významně poznamenat. V nejbližších měsících navýší výrobu dveří pro jiné letouny.  

Letňanský závod francouzského koncernu je nyní jediným výrobcem dveří horní paluby A380 na světě. V současnosti jich kvůli klesajícímu tempu výroby letounu každý měsíc do francouzského Toulouse, kde probíhá finální montáž A380, odesílá pouhých šest. Kromě dveří firma dodává také skříně pro palubní elektroniku A380. Oba výrobní programy skončí v závěru roku 2020, tedy o rok dříve, než Toulouse opustí poslední nový letoun.

„Na Latecoere CZ zastavení výroby A380 nemá podstatný dopad. Zároveň samotná skupina Latecoere jedná s Airbusem o nalezení kompromisu a možné kompenzaci programu,“ řekl pro E15 ředitel Latecoere CZ Patrick Bernard. Komponenty pro A380 nyní podle něj vyrábí do deseti zaměstnanců z celkových více než 800. O své místo se obávat nemusejí. Firma má povinnost ještě nějakou dobu zachovat výrobní kapacitu kvůli případnému servisu a poté budou pracovníci přeřazeni na jiné programy, které v Letňanech běží.

Kromě případné kompenzace od Airbusu za ukončení programu A380 tuto ztrátu více než vyváží připravované navýšení výroby dveří pro Boeing 787 Dreamliner. „Přejdeme z 12 na 14 letadel měsíčně, 8 dveří na letadlo, což představuje 112 dveří měsíčně,“ uvedl Bernard.

Nejvýznamnější zakázkou letňanského závodu je výroba dveří pro cestující Airbus A320. Z Prahy každý měsíc expedují dveře pro více než 30 letadel, což představuje polovinu produkce A320. Vzhledem k tomu, že Airbus hodlá výrobu svého nejprodávanějšího letounu dále navyšovat, připravuje se na navýšení tempa i Latecoere.

Únorové rozhodnutí Airbusu ukončit výrobu A380 dodavatelé vesměs očekávali. „Byl to scénář, se kterým jsem počítali. Tempo výroby pro A380 již nějakou dobu klesalo,“ řekl serveru Arabian Business mluvčí společnosti GKN Aerospace. Ukončení výroby A380 ale ještě pro většinu spolupracujících firem neznamená, že se mohou s dodávkami komponentů pro tento letoun rozloučit. Většina A380 totiž před sebou ještě má nejméně dvě dekády provozu a aerolinky budou potřebovat náhradní díly.