Mnohamiliardový dluh za Airbus A380 možná zaplatí němečtí daňoví poplatníci

Airbus A380 aerolinek Emirates

Airbus A380 aerolinek Emirates Zdroj: Pixabay

Airbus A380 připojený k nástupním mostům
Airbus A380 připojený k nástupním mostům
Airbus A380 připojený k nástupním mostům
Airbus A380 v lakovně
Airbus A380 v lakovně
16
Fotogalerie

Německá vláda půjčila v roce 2002 evropskému výrobci letadel Airbus 942 milionů eur (více než 24 miliard korun), které měl použít na vývoj modelu A380. Třetinu z těchto peněz zvládl výrobce splatit, ale kvůli ukončení výroby největšího dopravního letadla světa hrozí, že zbytek pohledávky budou muset uhradit daňoví poplatníci. Podle dohody výrobce s vládou je totiž dluh splatný až po doručení letadel zákazníkům. Původní plán objemu výroby, s nímž počítala i dohoda o půjčce, byl ale příliš optimistický.

„Spolková vláda bude efekt zastavení výroby analyzovat a poté řešit se společností Airbus. Zatím nevíme nic o tom, jak bude splácení půjčky vypadat,“ uvedl podle listu Handelsblatt státní tajemník Ulrich Nußbaum.

Airbus minulý měsíc oznámil ukončení výroby A380, protože aerolinky dávají přednost menším letadlům. Do roku 2021 dodá firma už jen 17 kusů. Poslední ránu plánům se superjumbem zasadila letecká společnost Emirates, která snížila objednávky na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. Podle nové dohody s Airbusem objedná 70 menších modelů A350 a A330neo. Aerolinky Emirates v současnosti využívají 108 strojů A380.

Plán splácení státní půjčky byl pevně navázaný na dodané letouny. Za každou A380 předanou odběrateli měl Airbus splatit pevně stanovenou sumu. Po ukončení výroby se tedy může stát, že Airbus už nebude muset zbytek úvěru splatit.

Navzdory oznámenému ukončení výroby lze předpokládat, největší světová letadla pro osobní přepravu budou v provozu ještě řadu let. Firma bude jejich provozovatelům poskytovat plnou podporu.

První let A380 se uskutečnil v dubnu 2005, první cestující se v něm proletěli v září 2006.