Koronavirus mění globální řetězec dodávek. Firmy nechtějí spoléhat na „továrnu světa“

Největší kontejnerová loď MSC Oscar patří ke světové flotile, která přiváží výrobky vyráběné v desítkách zemí ke konečné montáži v Evropě.

Největší kontejnerová loď MSC Oscar patří ke světové flotile, která přiváží výrobky vyráběné v desítkách zemí ke konečné montáži v Evropě. Zdroj: kees torn, Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Japonský premiér Šinzó Abe chce snížit závislost země na dodávkách z Číny. Podpoří proto návrat výroby do Japonska dotacemi.
Čínské přístavy začaly v době pandemie přetékat zbožím, které neměl kdo nalodit a vypravit.
Jednotlivé firmy, ale i státy se snaží snížit závislost na Číně, která se postupně stala „továrnou světa“.
Z Číny odcházejí četné světové firmy, například výrobce hraček Hasbro nebo jihokorejská automobilka Kia.
5
Fotogalerie

Součástky, které se vyrábějí v desítkách zemí po celém světě, putují napříč zeměkoulí v kontejnerech na obřích lodích a finální produkt vzniká v Evropě. Důvodem je snaha o co nejnižší koncovou cenu. Takový byl obraz světového obchodu v posledních desetiletích, který se loni kvůli obchodní válce mezi USA a Čínou začal zvolna měnit.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!