Údaje zveřejnil Český statistický úřad. Růst tržeb maloobchodu obstarávají podle analytika ČSOB Petra Dufka zejména prodeje nových aut. A to ať už jde o důsledek obnovy vozových flotil firem, případné reexporty přes místní prodejce či vyšší zájem ze strany obyvatelstva. „Zbývající část maloobchodu rozhodně takový boom neprožívá, činí plus dvě procenta,“ zmínil Dufek.
Mimo auta došlo podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška k meziročnímu výpadku v prodejích potravin. Uvedl, že to ale není to pro jeden měsíc nic neobvyklého. „Pokud domácnosti na něčem šetří, a to dlouhodoběji, jsou to návštěvy restaurací. V tržbách za pohostinství je vidět meziročně klesající trend již od května,“ konstatoval Sobíšek.
Levná elektronika
Tržby obchodu bez motoristického segmentu podle Dufka rostou stále umírněným tempem, které odpovídá vývoji reálné finanční situace domácností i trendu spotřebitelského chování.
Slabá koruna se zatím podle analytika projevuje převážně jen u dovážených oděvů a obuvi, zatímco u elektroniky pokračuje dlouhodobý trend zlevňování. Ten trvá již více než deset let a je stále ještě silnější než pohyby kurzy koruny. V segmentu počítačových a komunikačních zařízení v srpnu došlo k nárůstu o 12,7 procenta.
Maloobchod | Zdroj ČSÚ
„Maloobchodní tržby dlouhodobě pozitivně podporují prodeje širokého sortimentu spotřební elektroniky. V hledáčku kupujících tak byla, mimo jiné s příchodem nového školního roku, zejména vybraná elektronika jako jsou chytré telefony, tablety, notebooky,“ uvedl ředitel prodeje Expert Elektro Robin Weintritt.
Konec roku - vyšší apetit
Dodal, že ve druhé polovině roku se dá očekávat vyšší nákupní apetit, který se bude zvyšovat s blížícím se koncem roku a vánoční sezónou. „Zájem o domácí elektrospotřebiče, chytrá zařízení nebo třeba herní konzole, roste tradičně ke konci roku o desítky procent,“ konstatoval Weintritt.
Maloobchod | Zdroj ČSÚ
Dufek nepředpokládá, že by růst maloobchodu ve zbytku roku nějak výrazně zesílil. Jako pravděpodobnější se mu proto jeví růst okolo dvou až tří procent v případě obchodu bez aut, který odpovídá současnému trendu. „Inflace tak bude muset zatím spoléhat spíše na jiné vlivy… Na nízký srovnávací základ, daně z cigaret a třeba i vyčerpávající se efekt zlevnění služeb mobilních operátorů),“ zmínil.