Mattelu dál roste ztráta, panenkám Barbie konkurují počítačové tablety

Panenka Barbie

Panenka Barbie Zdroj: Freddycat1 via Flickr (CC BY-SA 2.0)

Ztráta amerického výrobce hraček Mattel v letošním prvním čtvrtletí stoupla na 58,2 milionu dolarů (1,5 miliardy korun) z 11,2 milionu dolarů před rokem. Firma se nadále potýká se slabou poptávkou po panenkách Barbie. Celkové tržby společnosti klesly o 2,5 procenta, poprvé za posledních šest čtvrtletí však překonaly očekávání analytiků.

Tržby z prodeje samotných panenek Barbie se ve čtvrtletí propadly o 14 procent. Dívky totiž stále více vyhledávají elektronické hračky, počítačové tablety nebo hračky na motivy populárních filmů, jako byl třeba animovaný snímek Ledové království od studia Disney.

Panenky Barbie se na celkových tržbách Mattelu podílejí zhruba čtvrtinou. Společnost se nyní snaží podpořit své tržby novými produkty. Loni v dubnu například převzala kanadskou firmu Mega Brand za zhruba 460 milionů dolarů (téměř 12 miliard korun). Vstoupila tak na rychle rostoucí trh se stavebnicemi z kostek, kterému dominuje dánská firma Lego.

O zlepšení hospodářských výsledků Mattelu nyní usiluje nový generální ředitel Christopher Sinclair, který začátkem tohoto měsíce v čele podniku nahradil Bryana Stocktona.

Pomalá reakce

„Příliš pomalu jsme reagovali na rychle se měnící technologické a konkurenční prostředí,“ uvedl Sinclair po zveřejnění čtvrtletních výsledků. „Začínáme však u klíčových značek dosahovat pokroku a já věřím, že provádíme změny potřebné k zajištění lepších výsledků v budoucnosti,“ dodal. Upozornil nicméně, že letos bude mít na tržby i zisky Mattelu negativní dopad silný kurz amerického dolaru.

Akcie podniku v uplynulých 12 měsících ztratily více než třetinu své hodnoty. Po zveřejnění překvapivě vysokých čtvrtletních tržeb však jejich cena stoupla o téměř sedm procent.