Mercedes-Benz stěhuje výrobu nejprodávanějšího modelu z Německa do USA. Odbory mohou žádat odškodnění

Mercedes-Benz GLC.

Mercedes-Benz GLC. Zdroj: Profimedia

Jiří Liebreich

Německá automobilka rozšíří svou výrobu ve Spojených státech. Mercedes-Benz lokalizuje produkci některého ze svých hlavních modelů, pravděpodobně se bude jednat o ten vůbec nejprodávanější, a to GLC.

Zatímco americký prezident Donald Trump pronášel svůj projev ve čtvrtek prvního května v Alabamě, tiskové oddělení Mercedes-Benz zveřejnilo zprávu o tom, že právě zde automobilka do roku 2027 rozšíří výrobu. Ze závodu se má stát globální exportní hub sportovně-užitkových vozů této značky, ostatně už nyní se asi šedesát procent zde montovaných automobilů vyváží na světové trhy.

Oznámení přichází v době, kdy vstupují v platnost 25procentní cla na dovoz automobilů a automobilových dílů do USA. „Přivést do Alabamy další model je přirozený krok, je to součást naší strategie posilovat závazek vůči Spojeným státům,“ uvádí se v prohlášení, které bylo distribuováno pouze v USA. „Lokalizováním výroby v Tuscaloose se dostáváme ještě blíž k americkému zákazníkovi. Posilujeme naše napojení na severoamerický trh, kde mají silné kořeny modely GLE a GLS,“ uvedl šéf automobilky pro Severní Ameriku Jason Hoff.

Narážel na fakt, že GLE a GLS se už v Americe vyrábí. Za nejpravděpodobnější model, kterým Mercedes-Benz rozšíří výrobu, je tak považován GLC, uvádí magazín Automobilwoche. V USA v minulosti vznikaly i vozy třídy C, ale byly staženy z výroby.

Fakt, že se Spojeným státům daří přitahovat výrobce, se patrně nebude zamlouvat německým odborům. Značná část vozů, které Mercedes-Benz prodává v USA, se totiž vyrábí právě v Německu. Z celkem 324 528 automobilů (bez započtení dodávek), které loni Mercedes-Benz prodal v USA, bylo vyrobeno v Německu přes 56 procent. V USA „jen“ necelá třetina. Pro úplnost dodejme, že drobné jednotky procent aut, které se později prodaly v USA, byly smontovány v Rakousku, v Maďarsku a v Mexiku.

Až dosud se o výrobu nejprodávanějšího modelu GLC dělily závody v Brémách a Sindelfingenu, odsud pak mířily do zámoří. „Lze očekávat, že IG Metall (největší odborový svaz v Německu) se k tomuto kroku postaví kriticky a bude pro postižené německé závody požadovat odpovídající kompenzaci,“ uvádí magazín Automobilwoche.

Nově zaváděná americká cla tak budou mít zprostředkovaně negativní dopad i na české dodavatele, varuje odborník na autoprůmysl Petr Knap z EY: „Předběžné odhady hovořily o miliardě dolarů roční ztráty pro BMW i pro Mercedes. Pokles exportu se uvádí v rozmezí šest až osm procent pro Německo i Itálii, kde je odhadovaná největší expozice z EU zemi. Ovšem i pro Česko se odhadoval negativní dopad v rozmezí 0,3 až 0,5 procenta HDP vzhledem k poklesu poptávky po dílech a komponentách, které vstupují do finálních vozů nebo funkčních celků.“