Nejlepší rok pro Škodu Transportation: firma vyrobí rekordní počet vozidel

Tramvaj Škody Transportation pro Turecko

Tramvaj Škody Transportation pro Turecko Zdroj: Skoda Transportation

Tramvaj Škody Transportation pro Turecko
Tramvaj Škody Transportation
Tramvaj Škody Transportation pro Turecko
Tramvaj Škody Transportation
Tramvaj Škody Transportation
7
Fotogalerie
Po letošním úspěchu hovoří plzeňská Škoda Transportation o dalším růstu. Na příští rok již firma přijala objednávky na rekordní počet tramvají a trolejbusů. „Jsme vyprodaní na dva roky,“ říká generální ředitel Josef Bernard s tím, že tržby společnosti příští rok vzrostou o čtyři miliardy korun.

Plzeňská Škoda Transportation plánuje, že v příštím roce vyrobí rekordní počet vozidel. Podle dohodnutých zakázek musí vyrobit 115 tramvají a více než 300 trolejbusů. Letos firma dodala na trh 34 tramvají a stovku trolejbusů. Tržby skupiny tak v roce 2014 vzrostou o čtyři miliardy korun z letošních 14,5 miliardy korun, které se shodují s loňskem. Letošní zisk bude kolem 1,57 miliardy korun a v příštím roce by mohl být kolem dvou miliard korun, řekl generální ředitel Josef Bernard. Export nových produktů má tvořit 65 procent, letos činí 60 procent.

„Příští rok bude ve Škodovce revoluce. Do skupiny potřebujeme do jara 500 lidí. Pořád nabíráme, ale těžko je sháníme,“ uvedl. Jde hlavně o svářeče, zámečníky, elektrikáře, inženýry konstruktéry a projektanty. Asi 300 jich přijme Škoda Transportation, stovku Škoda Electric a zbytek ostravská Škoda Vagonka. Každý měsíc skupina nabírá 30 až 40 lidí.

Ukázka tramvaje ze Škody Transportation

„Jsme vyprodaní na roky 2014 a 2015, kdy by měly činit tržby také 18,5 miliardy korun,“ uvedl. Skupina má dohodnuté zakázky na další roky za 35 miliard korun. Letos uzavřela kontrakty za 22 miliard korun, z toho 21 miliard korun na export. „Pokud ještě získáme další zakázky, tak je dokážeme vyrobit s pomocí dalších subdodavatelů. Odhaduji, že na našich 4000 zaměstnanců v Česku je navázáno asi deset tisíc lidí v ostatních továrnách,“ řekl Bernard.

Vinou nerovnoměrného využití firem se skupina snaží mít všechny závody multifunkční. „Aby třeba v Šumperku (Pars nova) dokázali vyrobit části nebo i celé tramvaje. Máme speciální systém, jak technologie transferovat. Na přechodnou dobu školí lidé z Plzně kolegy ze Šumperka. Pars nám příští rok musí pomoct,“ řekl Bernard. MOVO Plzeň, další firma skupiny, bude zajišťovat hlavně svářecí a lakovací práce pro tramvajové a železniční projekty a metro. Ve škodováckém areálu v Plzni si firma pronajala dvě haly vedle svého sídla, kde skladuje a montuje.

Výroba půjde hlavně na export

Ze 115 tramvají jich půjde většina na export; 51 do turecké Konyi a 29 do Miškolce v Maďarsku, tři prototypy pro Bratislavu a dalších 32 tramvají do Prahy. Rozběhne se výroba šesti moderních elektrických vlaků pro Deutsche Bahn, prototyp pro čínskou CSR Sifang, s níž skupina podepsala licenční smlouvu na výrobu až na 400 tramvají For City. Ve Vagonce budou vyrábět pro Slovensko double deckery (patrové vlaky) 671 a sedm elektrických vlaků RegioPanter pro Jihomoravský kraj, řekl.

Škoda Electric letos podepsala dodávky trolejbusů za více než pět miliard korun, hlavně do Sofie, Burgasu a na Slovensko. Kvůli obřímu nárůstu výroby rozšiřuje současnou halu v Plzni, kam instaluje další linku. Příští rok bude ještě dodělávat velkou část pohonů a dvoukolí pro 110 lokomotiv General Electric pro Kazachstán a dokončí výrobu elektrovýzbroje pro 80 lokomotiv Hyundai Rotem pro Turecko.