Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy. Po ovládnutí tuzemské výroby hodlají akvizicemi distribučních center získat pod kontrolu i prodej.
Největší český výrobce dveří a zárubní Sapeli z Jihlavy prochází zásadní změnou. Poté, co má poprvé většinového vlastníka, zahájil expanzi do distribuce. Nakupuje podíly v partnerských společnostech, které dosud pro Sapeli provozovala prodejní Sapeli Centra. Na akvizice má v součtu kolem padesáti milionů korun.
„Po více než dvaceti letech, kdy jsme fungovali jako výrobní firma, potřebujeme dostat pod kontrolu i prodejní část,“ řekl šéf a majoritní akcionář Sapeli Jaroslav Vrtal.
Majetkovou účast má Sapeli již v sedmi distribučních společnostech ve městech typu Brna, Plzně nebo Hradce Králové. Týká se to i Slovenska. Výhodou nového uspořádání je mimo jiné přístup k informacím o trhu.
„Na letošní rok už máme nachystané další tři firmy, do nichž chceme vstoupit,“ dodal Vrtal. Jedna z nich bude dokonce výrobní. Její jméno však představitelé Sapeli zatím tají. Akvizicí se však jihlavská společnost dostane k majoritě v producentovi jedné z komodit, která je pro výrobce dveří nezbytná.
Podívejte se, jak se v Jihlavě vyrábějí dveře:
Vedle Sapeli Center, do nichž jihlavský výrobce vstupuje, prodává dveře ještě prostřednictvím prodejen Sapeli Point. Ty však můžou z menší části prodávat i konkurenci. Kontrolu nad tím výrobce udrže prostřednictvím fingovaných nákupů.
Sapeli Centra postupně prochází rekonstrukcí, a to pod taktovkou architektky Terezy Šaškové z bývalého studia Bořka Šípka. Jako první se změnila prodejna v Brně. Zcela nové prodejní centrum staví Sapeli v Plzni.
Před krizí měla Sapeli tržby přes jednu miliardu korun. Aktuálně se k této hranici znovu blíží. Za loňský rok skupina utržila kolem 900 milionů. Společnosti se daří podle posledních zveřejněných výsledků vydělávat kolem třinácti milionů korun.
Byznys story Sapeli čtěte ve středečním vydání deníku E15.