Americké firmě Owens-Illinois (O-i), která v Česku vyrobí každou druhou obalovou lahev, výrazně klesl zisk po zdanění z 258 na zhruba 18 milionů, vyplývá z výroční zprávy firmy. Tržby firmě v minulém roce klesly o 50 milionů na 882 milionů korun.
Důvodem tak výrazného propadu zisku je především lepší výsledek v roce 2016, v němž společnost od své dcery přijala 190 milionů nerozděleného zisku z předešlých let. O zbytek propadu se postaral provozní výsledek hospodaření, jenž klesl z 69 milionů na deset milionů korun. Za tím podle firmy stojí mohutná investice do nové sklářské vany, která si na tři měsíce vyžádala přemístění výroby.
„Modernizace by měla zefektivnit provoz a zvýšit přidanou hodnotu výrobků. To bude mít pozitivní dopad na hospodaření firmy,“ řekl loni při slavnostním představení nové vany regionální obchodní ředitel společnosti Owens-Illinois Pavel Wurzel.
Firma si od investice za 700 milionů slibovala posílení pozice na českém trhu, kde podle svých odhadů drží mírnou nadpoloviční většinu. O pozici lídra se přetahuje s výrobcem obalového skla Vetropack Moravia Glass.
Druhým výrazným faktorem poklesu zisku jsou náklady na zaměstnance, které se meziročně zvýšily o 26 milionů. V tomto roce navíc ještě vzrostou. Výrobce skla, který ve dvou tuzemských závodech zaměstnává celkem 350 zaměstnanců, totiž svým pracovníkům přidal dalších 8,5 procenta.
Americká společnost zaměstnává celkem 26 500 lidí v 78 závodech ve 23 zemích a je největším výrobcem obalových lahví na světě. V tuzemsku má dva závody. Zatímco v Dubí na Teplicku firma vyrábí čiré sklo například na majonézu či sezonní zeleninu, ve druhém závodě v Novém Sedle z výrobních linek chrlí lahve například pro alkoholické nápoje Plzeňského Prazdroje nebo Bohemia Sektu.