Německé automobilky se stávají obětí vlastního úspěchu

šéf automobilky Mercedes Dieter Zetsche

šéf automobilky Mercedes Dieter Zetsche Zdroj: Profimedia.cz

Audi A8 Hybrid
ze slavnostního otevření showroomu BMW v Abú Dhabí
Mercedes S-class v úpravě Lorinser
Audi A8 Hybrid
ze slavnostního otevření showroomu BMW v Abú Dhabí
14
Fotogalerie
Němečtí výrobci prémiových značek automobilů ve velkém měřítku expandují. Stále více vozů BMW, Mercedes, nebo Audi , které se prohánějí po světových silnicích ale představuje velké riziko pro zachování exkluzivity zmíněných značek.

Chřadnoucí ekonomiky, krize eura a zpomalení růstu čínské ekonomiky, ani tyto významné hospodářské faktory nedokázaly zabránit prémiovým německým automobilkám ve výrazném zvyšování výroby a prodejů. Právě naopak. Luxusní trojka – BMW, Mercedes a Audi, předpokládají růst i v dalších letech.

Fantastické výsledky mají však i svou odvrácenou tvář a německý tisk nyní upozorňuje na konkrétní rizika spojená s enormním růstem. Čím více drahých aut na silnicích je, tím klesá jejich prestiž a značka postupně přichází o svou exkluzivitu.

„Nespoutaný růst může snadno poškodit image značky. Mnoho luxusní ch značek tak již ztratilo svou někdejší pověst a částečně upadly do bezvýznamnosti,“ řekl pro server Welt.de Willi Diez, ředitel Institutu pro výzkum automobilismu (IFA) na Vysoké škole ekonomické v Nürtingenu.

Růst BMW potvrzují i nejnovější čísla. Automobilka v červenci zvýšila prodej o pět procent na rekordních 135 537 vozů díky silné poptávce v Číně a Rusku. prvních sedm měsíců roku prodej BMW poprvé v historii překonal hranici milionu vozů. Červencový výsledek BMW kontrastuje s výkonem domácího konkurenta Mercedes-Benz Car, který je součástí koncernu Daimler. Ten minulý týden oznámil, že prodej jeho vozů Mercedes-Benz, Smart, AMG a Maybach v červenci vykázal první pokles za téměř tři roky.

Generální ředitel Daimleru Dieter Zetsche loni v září uvedl, že divize Mercedes-Benz Car hodlá do roku 2020 předstihnout v prodeji domácí konkurenty BMW a Audi, a stát se tak jedničkou na světovém trhu s luxusními automobily.

Cíle německých prémiových automobilek pro rok 2020 jsou vůbec velmi ambiciózní. BMW chce v roce 2020 prodat 2,6 milionu vozů, Mercedes míří ještě výš, když hovoří o 2,7 milionu vozů. To by znamenalo téměř dvojnásobek loňských prodejů. I Audi chce své prodeje přiblížit ke dvěma milionům. Převážná část odborníků z oboru se shoduje, že prognózy automobilek jsou oprávněné a v příštích několika letech bude o drahé vozy velký zájem.

Z výzkumu institutu IFA vyplynuly zajímavé skutečnosti. Supermoderní technické, nebo konstrukční inovace mají pro konzervativní zájemce o prémiové vozy pramalý význam. Za nejdůležitější považují dokonalý zákaznický servis a individuální péči. Na druhém místě je úroveň kvality prodejního prostředí a samotného prodejce. Unikátnost modelu považuje za důležitou třetina zákazníků.