Německo chce snížit závislost Evropy na bateriích z Číny

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: acz

Ilustrační foto
2
Fotogalerie
Na podporu produkce baterií pro elektromobily vyčlenila německá vláda miliardu eur. Cílem je, aby do roku 2030 třetina celosvětové produkce akumulátorů pocházela z Evropy. 

Spolkový ministr financí Peter Altmaier oznámil, že Německo v následujících měsících položí základy pro masivní výrobu velkokapacitních baterií pro elektrovozy, jež má odstartovat v roce 2021. Za tímto účelem už vláda vyčlenila zhruba jednu miliardu eur. Země chce snížit závislost svých automobilek na dodávkách baterií z Asie a chránit domácí pracovní místa, která může ohrozit posun od spalovacích motorů k elektromotorům.

Německo hodlá na výrobě spolupracovat s dalšími evropskými zeměmi. „Už jsme kontaktovali Francii, Polsko a Rakousko a komunikujeme přímo s některými společnostmi,“ přiblížil ministr s tím, že cílem je, aby do roku 2030 třetina celosvětové produkce akumulátorů pro e-auta pocházela z Evropy.

Německá vláda podle Altmaiera aktuálně jedná o vzniku konsorcií, pro start každého z nich bude potřeba zhruba půl miliardy eur. O místech, kde mají výrobní závody vzniknout, zatím není rozhodnuto, ale určitě se jich dle německého ministra otevře více a každý nabídne až dva tisíce pracovních míst. První konkrétní investice hodlá německá vláda oznámit v prvním kvartálu příštího roku. 

Do výroby elektrobaterií se už přitom chystají i německé firmy. Příkladem je chemička BASF, která svou továrnu otevře do roku 2020 ve finském městečku Harjavalta. Díky materiálu od ruské firmy Nornickel prý zvládne obsloužit až 300 tisíc vozů ročně.

„Pokud by evropské firmy do elektromobility neinvestovaly, zřejmě by promarnily podobnou příležitost, jakou nabízely v osmdesátých letech počítače, v devadesátých letech internet a v minulém desetiletí solární panely,“ uvedl už dříve český jednatel české pobočky BASF Filip Dvořák.

Německé automobilky zatím kupují baterie od čínských výrobců. Například BMW podepsala v červenci miliardový kontrakt s největším tamním producentem Contemporary Amperex Technology, který na oplátku postaví továrnu v Německu. 

Podle místopředsedy Evropské komise Maroše Šefčoviče by trh s bateriemi mohl do roku 2025 dosáhnout 250 miliard eur ročně.