Nošovická Hyundai poprvé vytvoří ryze polský tým. Čechy přesune na montáž podvozků

Hyundai testuje pilotní projekt, tým složený výhradně z polských pracovníků.

Hyundai testuje pilotní projekt, tým složený výhradně z polských pracovníků. Zdroj: Hyundai

Případně rozšíří model i o Ukrajince.
Závod chce zvýšit výrobu na 65 vozidel za hodinu.
Celkem v Nošovicích pracují více než tři tisíce zaměstnanců.
Další tisíce pracují u dodavatelských firem.
5
Fotogalerie

Lidi nejsou. Vyčerpaný trh práce donutil ke změně strategie i nošovickou automobilku Hyundai. V Česku vůbec poprvé zkouší tým pracovníků složený výhradně z občanů jiné než české národnosti, konkrétně z Poláků. Pokud by firma v Polsku nenašla dostatek posil pro výrobní linky, které od dubna zrychlí produkci nových aut, chtěla zacílit náborové kampaně na Ukrajinu, jak uvedla ještě před vypuknutím války v této zemi. Čechy, na jejichž pozici začne pracovat tým Poláků, přemístila na jiné pozice.

Cizinci v automobilce pracují mnoho let, tvoří asi pět procent z více než 3100 všech zaměstnanců. Až dosud je automobilka volně „mísila“ s Čechy napříč závodem. Od začátku roku ale zkouší novinku.

„Je to poprvé, co tvoří tým pouze pouze cizinci jedné národnosti. Češi tam nejsou. Firma testuje tým složený pouze z patnácti polských kolegů po vzoru Škody nebo Toyoty, která má i ukrajinské týmy. Hyundai takřka rezignovala na nábor Čechů, to se nám moc nelíbí, kampaň soustřeďuje na vnitrozemí Polska, už i příhraničí je totiž přebrané,“ řekl deníku E15 předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo.

„Pokud kampaň nezabere, zaměří se na Ukrajinu. Osvědčí-li se projekt, zřejmě ho rozšíří ve velkém,“ dodal Fupšo s odkazem na diskuze s vedením závodu.

Nošovické linky vyrábějí zhruba 55 vozů za hodinu, od dubna mají zrychlit na 65 vozů. I proto závod letos zvýší počet zaměstnanců o dalších zhruba 120. Čeští pracovníci, jejichž pozice obsadil polský tým, se tak museli přesunout jinam a zaučit se.

„Když jste někde třeba i dvanáct let a jen kvůli tomu, že firma experimentuje, se musíte učit pracovat na jiné lince, líbit se vám to nebude,“ uvedl Fupšo. Zaměstnanci nicméně dostali na výběr, kam se mohou přemístit. Většinou směřovali na různé montáže v rámci podvozků. Dříve pracovali s rozvody či například s airbagy.

Mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Michník uvádí, že podnik posílil náborové aktivity v regionu i příhraničí a nabízí náborový příspěvek ve výši dvaceti tisíc korun. Stejnou měrou odměňuje i své zaměstnance, kteří nové posily doporučí.

„Zaměstnávání cizinců je v českém průmyslu standardem. Vzhledem ke stárnutí populace a nižšímu počtu osob v produktivním věku schopných pracovat v průmyslové výrobě lze předpokládat, že podíl zahraničních pracovníků v budoucnu poroste i v naší společnosti,“ říká Michník.

Vzhledem k vyčerpanosti tuzemského trhu práce zaměstnávají české firmy čím dál více cizinců. „Například ve stavebnictví jsou zkušenosti s týmy složenými jen z ukrajinských pracovníků dlouhodobé a vesměs pozitivní. Vzhledem k vyčerpanému trhu práce a oživující ekonomice zájem o zahraniční pracovníky polevovat nebude. A je třeba se smířit s tím, že některé pozice již Češi zastávat nebudou,“ konstatuje hlavní analytička Hospodářské komory Karina Kubelková.

Týká se to hlavně fyzicky namáhavých zaměstnání. Firmy tak často ani nemají na výběr a musejí zaměstnat cizince.

Vláda Petra Fialy (ODS) zdůrazňuje, že slyší na volání zaměstnavatelů po rozvolnění podmínek na trhu práce a usnadní zaměstnávání cizinců v Česku. Plán kritizují odbory.

„Rozhodně nejsme proti tomu, aby se na našem území zaměstnávali cizinci z Německa, Francie, Belgie nebo Švýcarska, pokud jim společnosti na našem území dokážou nabídnout mzdu, za kterou budou tito zaměstnanci ochotni pracovat. Pokud ale vláda umožní bezhlavé uvolnění podmínek pro vstup na český pracovní trh, budou na to odbory reagovat,“ uvedl bez dalšího upřesnění předseda Odborového svazu KOVO Jaroslav Souček.

Zaměstnávání cizinců ostře kritizuje: „Hyundai i další společnosti získaly od vlády investiční pobídky a daňové prázdniny proto, aby zaměstnávaly Čechy. Ne aby bezuzdně kumulovaly na našem území zisky zaměstnáváním polských či ukrajinských občanů, kteří jsou ochotni pracovat za nízkou mzdu.“

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub