Odborům TPCA vadí zavedení mimořádných směn

TPCA

TPCA Zdroj: E15

TPCA
TPCA
TPCA
4
Fotogalerie
Důvodem stávkové pohotovosti odborů automobilky TPCA je hlavně záměr firmy zavést takzvané konto pracovní doby, kvůli kterému by zaměstnanci museli chodit do práce podle potřeby v mimořádných směnách, například i o víkendech. Podle předsedy odborů Kovo při TPCA Iva Navalaného by se zaměstnancům výrazně snížil pracovní komfort. Na podobný nástroj si nedávno stěžovaly také odbory ve druhé středočeské automobilce Škoda Auto.

Odboráři z kolínské automobilky oznámili vedení společnosti vyhlášení stávkové pohotovosti v pátek odpoledne. Podle mluvčího firmy Radka Kňavy běží výroba bez omezení. „My říkáme, že pokud chcete snižovat pracovní komfort lidem tím, že budou chodit do práce v nestandardní dny, nebo naopak budou doma, když se jim řekne, tak by to mělo být zaplaceno,“ řekl Navalaný.

Podobný způsob ke zvýšení flexibility používá i druhá středočeské automobilka Škoda Auto, kde také kolektivní vyjednávání vrcholí. V minulých týdnech se tam proti takzvaným flexikontům postavily početné skupiny zaměstnanců. Chtějí se letos vzdát růstu svého mzdového tarifu, pokud po nich firma nebude flexikonta požadovat.

Zaměstnanci prostřednictvím tohoto nástroje někdy pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby podle aktuální poptávky a ve sjednaném období se pracovní doba musí vyrovnat. Podle týdeníku odborů automobilky Škodovácký odborář jsou už i ve Škodě zaměstnanci připraveni k protestním a stávkovým akcím. Firma podle posledních informací nabídla růst mezd o 2,6 procenta, odboráři chtějí 6,5 procenta. Průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích ve Škodě Auto je přibližně 34 tisíc korun.

„Odborová organizace v TPCA, která vyhlásila stávkovou pohotovost v rámci vyjednávání o mzdových podmínkách nové kolektivní smlouvy, má naši plnou podporu,“ uvedl dnes v prohlášení předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Kolektivní vyjednávání je podle něj velmi důležitým nástrojem, jak českým zaměstnancům zvyšovat mzdy a platy. „Je to cesta, jak za srovnatelnou práci přibližovat naše mzdy u nás, mzdám zahraničních firem působícím v ČR,“ dodal Středula.

Odbory se s vedením neshodnou na růstu platů

V TPCA nyní pracuje asi 3000 lidí. Průměrná mzda dělnických pozic je tam kolem 30 tisíc korun, současná kolektivní smlouva platí do konce března. Odbory v letošním kolektivním vyjednávání požadují zvýšení mezd zhruba o 1340 korun, automobilka chce zvýšit mzdy většiny zaměstnanců o 500 korun. Kromě toho chtějí odbory například zvýšit příplatky za noční a mimořádné směny nebo zvýšit odstupné a zavést jeho platnost na dobu neurčitou.

TPCA v roce 2013 meziročně klesly tržby i zisk shodně o 13 procent. Tržby činily podle auditovaných výsledků 29,8 miliardy korun, zisk před zdaněním 278,1 milionu korun. Hlavním důvodem poklesu byly nižší prodeje a významná investice do přípravy výroby nových vozů. Letos závod oslavil deset let od zahájení výroby, loňské hospodářské výsledky firma zatím neoznámila.