Odbory Škody Auto opustily svaz Kovo, chtějí se ale časem vrátit

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta

ČTK
ČTK , nos
V odborech automobilky Škoda nastala podivná situace. Ze svazu Kovo vystoupili odboráři z mladoboleslavské automobilky. Zaměstnanci závodů v Kvasinách a Vrchlabí však v odborovém svazu Kovo zůstali. Navíc ani mladoboleslavští odboráři nevylučují návrat do svazu.

Odbory ze Škody se snažily ve svazu Kovo prosadit změny stanov svazu nebo výjimky pro základní organizaci, například o zastropování výše členského příspěvku tak, aby nemusely platit vždy jedno procento z čisté mzdy, ale aby ve stanovách byla uvedena nejvyšší možná cifra.

Dnes ve svém týdeníku Škodovácký odborář uvedly, že od začátku příštího roku sníží členský příspěvek odborářům v Mladé Boleslavi o 0,25 procenta. Do budoucna podle týdeníku uvažují o dalších úpravách podle stavu rozpočtu a potřeb organizace.

Odbory Kovo při Škoda Auto v Mladé Boleslavi čítají včetně seniorů přes devatenáct tisíc členů. V listopadu v automobilce opět začalo kolektivní vyjednávání. O mzdách pro další období se bude jednat v prvním čtvrtletí příštího roku. Na základě nyní platné smlouvy vzrostly mzdy o tři procenta oproti předcházejícímu období a zaměstnanci získali jednorázový bonus dvacet tisíc korun. Koncern Volkswagen, který Škodu Auto vlastní, je však ke svým německým zaměstnancům daleko štědřejší.

Zvláštní realita

Předseda svazu Kovo Josef Středula k odchodu odborářů uvedl, že má signály o tom, že uvažují v budoucnu o návratu. Šéf odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík dal podle Středuly najevo, že v budoucnu by se mohla mladoboleslavská organizace k Odborovému svazu Kovo vrátit. „Je to takové zvláštní, ale je to realita,“ zhodnoti situaci Středula.

Svaz Kovo je se 127 tisíci členy největším odborovým svazem v zemi, boleslavské odbory byly největším přispěvatelem na chod centrály svazu.