Podíl německých podniků na největším automobilovém trhu světa se tak loni snížil na necelých 22 procent z více než 24 procent v předchozím roce. Za tímto poklesem stál zejména koncern Volkswagen, jehož tržní podíl se propadl z 20 procent na 17,7 procenta. Dostal se tak na nejnižší úroveň od roku 2010. Podíl BMW na čínském trhu se snížil pouze mírně, a to na 2,3 procenta z předloňských 2,5 procenta. Daimleru se dokonce podařilo tržní podíl zvýšit, a to na 1,9 procenta z 1,7 procenta.
„Časy nezadržitelného růstu (v Číně) jsou pryč. Situace na tamním trhu se opět normalizuje a právě zahraniční výrobci to loni měli v Číně těžké,“ uvedl analytik EY Peter Fuss. Upozornil, že prodej domácích automobilových značek loni na čínském trhu stoupl o 15 procent, zatímco odbyt zahraničních značek se zvýšil pouze o dvě procenta.
Na poptávku po automobilech v Číně má v poslední době negativní dopad zpomalování růstu tamní ekonomiky. Čínská vláda proto začátkem října podpořila prodej snížením daně z obratu u automobilů s objemem motoru do 1,6 litru. Fuss upozorňuje, že v dlouhodobém horizontu čínský automobilový trh nadále nabízí značný prostor k růstu. V Číně loni připadalo na sto obyvatel pouze deset osobních vozů, zatímco například v Německu to bylo 55 automobilů.