Odkud putují auta na český trh? Jen hrstka automobilek drží výrobu v zemi původu

Volkswagen Bratislava

Volkswagen Bratislava Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Bratislava
Volkswagen Bratislava
Volkswagen Bratislava
Volkswagen Bratislava
Ilustrační foto
9
Fotogalerie

Globalizace hýbe i světem motorů. Málokterá značka se totiž striktně drží své rodné hroudy. Dávno neplatí, že škodovka je česká, audi německé, fiat italský a tak dále. Podívejte se, kde vznikají auta prodávaná na českém trhu.

Navzdory všeobecnému povědomí o sdílení vývojových nákladů, výrobních kapacit a spojování značek do koncernů či aliancí motoristé s oblibou omílají vousatá klišé o německé preciznosti, italské zfušovanosti, švédské bytelnosti či japonské spolehlivosti. Jenže jak se dále dočtete, takové Audi Q3 se vyrábí v Maďarsku, většina SUV od BMW přijíždí z Ameriky, polovina francouzských aut se montuje ve Španělsku, zatímco španělský Seat může být klidně z Česka, fiaty jsou polské, srbské či turecké a asijské značky houfně produkují napříč Evropou.

Pouhá hrstka značek se při výrobě aut striktně drží rodné hroudy. Alfa Romeo si hatchback Giulietta, sedan Giulia i SUV Stelvio vyrábí doma v italském Cassinu. Doma v Itálii se bez výjimky vyrábějí i exkluzivní vozy Ferrari a Lamborghini.

Vlastenci a externisté

Na britský původ si potrpí ostrovní šlechta Bentley a Rolls-Royce. Byť při vývoji úzce spolupracují s mateřskými německými koncerny (Volkswagen, respektive BMW) a neštítí se z kontinentální Evropy dovážet motory nebo svařené karoserie, výrobní závody mají výhradně doma v Anglii.

Do třetice dva Japonci: všechny v Česku prodávané modely značek Lexus a Subaru se dovážejí ze země vycházejícího slunce. Nicméně obě automobilky mají závody i mimo Japonsko, produkují v nich ale vozy pro jiné než evropské trhy.

Občas se dokonce nějaký model samotné automobilce nehodí do žádné vlastní továrny, a tak požádá o pomoc externí firmu. Typickým příkladem je Magna Steyr z rakouského Štýrského Hradce. Odjakživa vyrábí terénní legendu Mercedes-Benz třídy G a to platí i v současné, nové generaci.

Ze stejné brány vyjíždějí i sportovní dvojčata BMW Z4 a Toyota Supra nebo Jaguary E-Pace a elektrický I-Pace. Dříve Magna produkovala třeba Peugeot RCZ, Saab 9-3 Cabriolet, Mini Countryman a Paceman, Jeep Grand Cherokee, Chrysler Voyager a 300 C, Mercedes třídy M, BMW X3, luxusní sedan Aston Martin Rapide a spoustu dalších vozů.

>>>>Kompletní přehled odkud do Česka vozy přijíždí čtěte na serveru Auto.cz>>>>