Elektromobil Škoda Enyaq bude stát přes milion. Výroba zůstane v Česku

Škoda Enyaq a nový šéf automobilky Thomas Schäfer

Škoda Enyaq a nový šéf automobilky Thomas Schäfer Zdroj: Auto.cz/Martin Machala

Škoda Enyaq
Škoda Enyaq
Škoda Enyaq
Škoda Enyaq
Škoda Enyaq
33
Fotogalerie

Škoda Auto představila elektromobil Enyaq. I nejlevnější verze bude stát více než milion korun, zájemci v Česku si vůz budou moci začít objednávat od čtvrtka 3. září. SUV s udávaným dojezdem až 510 kilometrů se bude vyrábět v Mladé Boleslavi. Automobilka do výrobní linky investovala 32 milionů eur.

Enyaq je první sériový vůz Škody na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Zároveň to je jediný koncernový vůz na této platformě vyráběný v Evropě mimo Německo. Auto o délce 4,65 metru bude dodávané s elektromotory o výkonu od 132 do 225 kW a pohonem zadních nebo všech kol.

Vrcholný model Enyaq RS iV zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,2 vteřiny a maximální rychlost činí 180 km/h, tedy o 20 km/h více než u ostatních výkonových verzí. Nejvýkonnější verze také může táhnout přívěs o hmotnosti až 1400 kg.

„Představením vozu Enyaq iV vstupuje Škoda Auto do nové éry. Je to první čistě elektrický vůz Škoda na bázi modulární platformy pro elektromobily,“ uvedl předseda představenstva Thomas Schäfer.

Baterie jsou umístěné v podlaze auta. Vůz lze dobít doma přes noc pomocí nabíjecí stanice na střídavý proud s výkonem až 11 kW. V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení šest až osm hodin. Umožňuje také dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z pěti na 80 procent kapacity trvá v ideálním případě 38 minut.

Nabíjecí karta MyŠkoda Powerpass umožní dobíjení na většině dobíjecích stanic v zemích Evropské unie. Automobilka se také zapojí do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Cena elektromobilů na českém trhu začíná na zhruba půl milionu korun za mini vůz Škoda Citigo iV. Nejlevnější elektromobily kategorie SUV, Hyundai Electric nebo Mazda MX30, stojí zhruba od 850 tisíc korun výše. Jsou ale menší než Enyaq. Prodej elektromobilů v současnosti v Česku představuje necelé jedno procento trhu. Počet prodaných nových elektrických vozů se letos do konce července zvýšil 3,2krát na 1110. Celkově jezdí na českých silnicích asi 4000 elektromobilů. Jejich většímu rozšíření brání vyšší cena i nedostatek dobíjecích míst. V Česku je v současné době přes 400 aktivních dobíjecích stanic.

Čistě bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12 tisíc eur, což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na 4000 eur. Německo nedávno své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na dvojnásobných 6000 eur a od samotného výrobce zájemce obdrží až další 3000 eur. V Česku jsou dotované jen nákupy elektromobilů pro firmy a organizace, nikoliv pro soukromé osoby. Firmy mohou dostat přibližně až 40 procent ceny vozu. S elektromobily v Česku je možné bezplatně parkovat na modrých zónách.