Odstavené škodovky se ničí při transportu. Některé musejí do šrotu či na opravu

Škoda Auto Kvasiny

Škoda Auto Kvasiny Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Vrchlabí
Škoda Auto Kvasiny
Škoda Auto Vrchlabí
Škoda Auto Vrchlabí
21
Fotogalerie

Nedostatek některých komponentů, většinou čipů, dál nutí Škodu Auto parkovat na odstavných plochách velké množství nedokončených vozů. V nejkritičtějších fázích roku se počet takových automobilů blížil limitním padesáti tisícům, aktuálně jich má mladoboleslavská automobilka odstavených asi patnáct tisíc, uvedly odbory. Jelikož je nutné desítky tisíc nedokončených vozů průběžně přepravovat z výrobních závodů na odstavné plochy a zpět ke kompletaci, v některých případech byla auta poškozena, a v jednom případě došlo dokonce k pokusu o krádež, potvrdila deníku E15 Škoda Auto.

Automobilka neuvedla, k jakým konkrétním poškozením dosud došlo, předseda podnikové rady Škoda Auto a odborář Jaroslav Povšík nicméně potvrdil informaci E15, že při transportech v některých případech dochází k poškrábání laku, nebo dokonce k pádům vozidel. Ta se nikdy k zákazníkům nedostanou, zdůraznil Povšík. Část vozů proto musela zamířit do šrotu. Škoda také eviduje jeden neúspěšný pokus o krádež nedokončených vozů z odstavné plochy. Vozy i pachatelé byli zajištěni policií.

„Pokud již k poškození dojde, oprava je následně provedena v rámci finální kompletace vozu. U několika vozů došlo k rozsáhlejšímu poškození, v takových případech automobilka postupuje v souladu s pokyny koncernové pojišťovny,“ říká mluvčí automobilky Martina Špittová. Připomíná, že externí skladové plochy - tedy uzavřené haly i otevřená prostranství - byly vybírány tak, aby odpovídaly koncernovým standardům bezpečnosti a kvality.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Automobilka je pojištěná jak proti škodám, jež vzniknou při transportu a skladování vozů, tak na škody způsobené přírodními živly. Na dotaz E15, v jaké výši se dosud pohybovalo pojistné plnění, které automobilka takto od pojišťovny obdržela, společnost neodpověděla. „Nejvyšší prioritou pro nás zůstává, abychom uspokojili naše zákazníky a maximálně zkrátili čekací lhůty,“ dodala Špittová.

Množství poškozených vozů neupřesnila, prý se ale nevymyká četnosti poškození z běžné kamionové přepravy nových vozů. „Tenhle problém řešíme od začátku existence firmy. Teď máme přehršel aut na odstavných plochách, tak mohlo k poškození docházet častěji, byť ne systémově. Když auta spadnou nebo se poškrábou například při nakládce či vykládce, tak se musejí sešrotovat,“ popisuje Povšík s tím, že se mohou rozprodat netknuté díly.

Častěji než obvykle docházelo k poškození například před čtyřmi roky, kdy automobilka přepravovala nové vozy z výrobního závodu v ruské Kaluze, připomíná Povšík. „Přepravovali jsme je přes dva tisíce kilometrů po špatných cestách na různých náklaďácích a auta chodila v opravdu špatném stavu. Museli jsme je vyřazovat,“ vzpomíná.

I dnes má podle odboráře docházet k systémovému vykrádání transportů vozů, které projíždějí přes Polsko: „Kradou díly na černý trh, to se děje pořád. Paradoxně třeba v Bělorusku se nám to nikdy nedělo, přes něj ale aktuálně jezdit nemůžeme kvůli politickému embargu.“

Po vánočních svátcích Škoda obnoví výrobu až 10. ledna. Odstávka bude delší kvůli rozhodnutí mateřského koncernu Volkswagen a nutnosti provést investice. Kvůli výpadkům výroby letos Škoda nevyrobí asi čtvrt milionu vozů. V období od letošního ledna do září meziročně téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (asi 23 miliard korun) ze 469 milionů eur loni.

Podívejte se na desítky tisíc nedokončených škodovek na odstavných plochách: