Pět výzev pro Škoda Auto v roce 2022: nový šéf, vietnamská expanze, elektromobily i gigafactory

Výroba aut v závodě Škody Auto

Výroba aut v závodě Škody Auto Zdroj: Škoda Auto

Škoda Auto čekají náročné výzvy v příštím roce.
Výroba motorů v závodě Škody Auto
Na montážní lince jsou za sebou vozy v pevném pořadí a projíždějí standardními pozicemi, na kterých jsou prováděny vždy pevně dané činnosti shodné pro vyráběný model.
Takhle se vyrábí nové škodovky.
Zrod auta z jednotlivých dílů je fantastickou technickou podívanou, ve které má každý člověk i každý stroj své přesné místo.
22
Fotogalerie

Automobilový průmysl prožívá extrémně turbulentní období a klidný nebude ani příští rok. Složité úkoly v něm čekají i na největší tuzemskou automobilku Škoda Auto. Těchto pět výzev, kterým bude klíčový hráč českého „autolandu“ čelit v roce 2022, patří k nejvýznamnějším.

Stabilizace výroby

Poptávka po nových (i ojetých) automobilech výrazně převyšuje jejich nabídku na trhu. Obvyklý plynulý tok vozů z výrobních linek do garáží spotřebitelů narušily četné nedostatky mnoha dílů, chybí hlavně čipy. Současný šéf Škodovky Thomas Schäfer v listopadovém rozhovoru pro deník E15 uvedl, že v druhém pololetí roku 2022 již neočekává žádná omezení výroby, která by se mohla vrátit k „normálnímu objemu“.

Aby automobilka uspěla, bude potřebovat dostatečný příděl čipů od mateřského koncernu Volkswagen, o které se ale pere s mnohými dalšími. Investice do vlastní továrny na čipy není ve hře, přišla by příliš draze a zabrala několik let. „Strojů na výrobu čipů je navíc také globální nedostatek, tudy cesta nevede,“ popsal Schäfer. Škoda si bude muset zajistit mimo jiné i dostatek nepostradatelného hořčíku.

Nový šéf

O tom, kudy vede nejlepší, respektive nejméně bolestivá cesta pro Škodovku, bude německý manažer Schäfer přemýšlet nejpozději do konce června příštího roku. Od července totiž nastoupí do čela hlavní koncernové značky Volkswagen. Kdo ho ve Škodě nahradí, zatím koncern neuvedl. Poslední Čech, který vedl firmu, byl Vratislav Kulhánek, a to v letech 1997 až 2004.

Jediným Čechem, který nyní zasedá v představenstvu automobilky, je Martin Jahn. Na otázku deníku E15, zda má signály o tom, že by mohl Schäfera případně nahradit, prozatím nechtěl odpovědět. Hlavním úkolem nového lodivoda Škodovky bude především stabilizace firmy a zvládnutí nástupu elektromobility.

Získání gigafactory

Až třicet miliard eur investuje koncern Volkswagen do šestice nových továren na baterie do elektromobilů a do zajišťování potřebných surovin. Zda vznikne jedna z továren, kterým se často přezdívá gigafactory po vzoru americké Tesly Elona Muska, i v Česku, rozhodne koncern v první polovině příštího roku.

„Česko gigafactory nutně potřebuje, aby v budoucnu uspělo v mezinárodní konkurenci a vyrábělo elektromobily,“ tvrdí Schäfer. Škodovka proto o továrnu na domácí půdě usiluje s pomocí české vlády v zádech. Ta však čelí však konkurenčním investičním pobídkám z Polska, Slovenska a Maďarska. Česko může zvýhodňovat geografická poloha - blízkost Německu - nebo lithiové ložisko na Cínovci.

Spalovací motory vs. nástup elektromobility

Stejně jako řada evropských konkurentů bude muset i Škoda v příštím roce válčit - draze investovat - na dvou frontách zároveň. Jednak na poli tradičních vozů se spalovacími motory, o jejichž prodeje se má automobilka ještě dlouho opírat mimo jiné na afrických nebo východoasijských trzích, zároveň ale musí masivně investovat do vývoje a výroby elektromobilů. Do segmentu, ve kterém čelí evropské automobilky čím dál vyspělejší konkurenci z Číny i extrémně silné Tesle. Do jaké míry zvládne Škoda konkurovat, napoví už příští rok.

„Přechod na zelenou dohodu a uhlíkově neutrální výrobu probíhá také ve všech dodavatelských firmách. Není jisté, že budou zajištěna pracovní místa ve stejném množství jako dosud,“ varoval výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Zatímco některé závody budou muset omezit počet zaměstnanců, jinde zase nová pracovní místa vzniknou.

Zahraniční expanze

Zatímco na klíčovém čínském trhu Škoda zaznamenala nepříjemně strmý propad prodejů (stejně jako celý koncern VW), vstupem na nové trhy by si mohla výpadek - byť zpočátku jen velmi omezeně - kompenzovat. Z Mladé Boleslavi už několik let zaznívají hlasy především o Vietnamu, kam jela „mapovat terén“ škodovácká delegace v polovině listopadu.

Vietnamský trh s 98 miliony obyvatel patří k nejrychleji rostoucím v jihovýchodní Asii. Čestný předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter například prohlásil, že Škoda plánuje zahájení dovozu nejnovějších modelů vyráběných v Evropě do Vietnamu již v příštím roce. Plánovat má i zahájení výstavby výrobního závodu v severní provincii Quanq Ninh. První auta by tak mohla sjet z výrobní linky v provincii Quang Ninh na konci roku 2023.

Podívejte se na výrobu nových automobilů i odstavné plochy plné nedokončených vozů:

Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub