Český autoland roztočil inflační spirálu, kterou nemusí přežít. Kdo nezdraží, skončí

Dodavatelé v autoprůmyslu čelí zdražování.

Dodavatelé v autoprůmyslu čelí zdražování. Zdroj: SP Automotive

Sami proto zvedají ceny automobilkám.
Thomas Schaffer, šéf Škody Auto, uvedl, že firma od začátku pandemie snížila fixní náklady o více než půl miliardy eur.
Dodavatelé zvyšují ceny o desítky procent.
Isolit-Bravo Kvida Štěpánka tak zatím neučinil, podle slov majitele však nebude mít jinou možnost.
Jeden z nejbohatších Čechů Kvido Štěpánek
9
Fotogalerie

Motor české ekonomiky ve velkém zdražuje. Síti dodavatelských firem v autoprůmyslu strmě vzrostly náklady za pořizované materiály či energie. Podniky jsou proto nuceny zvyšovat vlastní ceny za díly a součástky. Kdo si alespoň částečné zdražení nevyjedná, bude čelit existenčním potížím. Připlácí si i konečný spotřebitel. Ceny nových vozů opakovaně zvýšila také Škoda Auto.

Bobtnajícím nákladům čelí dodavatelé v době svého citelného oslabeni. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) letos očekává výpadek až tří set tisíc nevyrobených aut. Představuje to zhruba 260 miliard korun tržeb, které by jinak přistály na účtech malých i velkých autofirem.

„Nedostatek surovin, problémy v logistice a omezené lidské zdroje výrazně tlačí ceny prakticky všech vstupů vzhůru. Rostoucí náklady se projevují na všech úrovních dodavatelského řetězce, a problém se tak týká celého trhu, přičemž pro většinu podniků už není únosné rostoucí náklady absorbovat,“ uvádí výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

K největším bolestem dodavatelů patří energie. Pokud by ceny elektřiny a plynu zůstaly i příští rok na stávající úrovni, českobudějovický strojírenský holding Motor Jikov by přišel o šedesát milionů korun. „Stálo by nás to veškerý zisk. Slévárny nám zdražily o polovinu, stejně se musíme zachovat i my. Ceny se snažíme zvýšit všem odběratelům až o dvacet procent,“ uvádí generální ředitel a spolumajitel firmy Miroslav Dvořák.

Stěžejní jsou pro jeho firmu dodávky pro švédského výrobce nákladních vozidel a autobusů Scania. Byť jsou jednání o cenách náročná, automobilky tlak „nehrotí“. „Převládá u nich obava, aby vůbec měly z čeho dělat. Celý dodavatelský řetězec se jim úplně rozpadl,“ dodává Dvořák.

Ve snaze korigovat inflaci zvýšila Česká národní banka opakovaně úrokové sazby. I dodavatelům v autoprůmyslu tak zdražují úvěry. Třeba firma Jikov chce proto zvýšit podíl svých eurových půjček vůči korunovým. Dluží teď v přepočtu zhruba půl miliardy korun, z toho polovinu ve společné evropské měně.

Nepříjemně strmý růst nákladů pociťuje i společnost Koyo Bearings, která má závody v Olomouci, Plzni a Pardubicích. Tlačí ji především ocel, hliník, plasty a energie. Přední výrobce automobilových ložisek spadá pod japonský koncern JTEKT, který v Evropě vyrábí autodíly. V Evropě má koncern patnáct závodů, kterým vzrostly náklady vlivem zdražování o nižší desítky milionů eur, tedy vyšší stovky milionů korun.

„Procentuální nárůst některých nákladů dosahuje i stovek procent,“ uvádí ředitel plánování koncernu JTEKT Evropa Petr Novák.

„Polovinu z nárůstů dokážeme přenášet na odběratele, druhou musíme zaplatit z vlastního zisku. Spousta tuzemských dodavatelů balancuje na hraně. Nedokážou-li přenést zdražení na zákazníky, nemusejí přežít,“ varuje Novák. V ohrožení se ocitají hlavně menší firmy, které tvrdě doplácejí na úsporné kroky automobilek jako finálních výrobců.

Ty se často soustřeďují na výrobu nejdražších vozů s nejvyššími maržemi na úkor menších automobilů. Největší český hráč Škoda Auto tak například upřednostňuje výrobu vlajkového elektromobilu Enyaq nebo dražších SUV Kodiaq či Karoq.

„Nižší modelové řady naopak automobilky utlumují. Dodavatelé jsou plně odkázáni na jejich plány. Nemáme páky, jak inflační tlaky přenášet na finální výrobce,“ dodává Novák.

Až o pětinu si za hliník, měď, železo či elektřinu připlácí výrobce dílů Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí. „Zatím jsme nezdražili, protože se tomu naši zákazníci z automotive urputně brání. Jiná možnost ale není, a pokud se s některými nedohodneme, rozloučíme se s nimi,“ vysvětluje majitel podniku a jeden z nejbohatších Čechů Kvido Štěpánek.

Strojírenská a slévárenská výroba Motor JikovStrojírenská a slévárenská výroba Motor Jikov|E15 Michaela Szkanderová

Až o deset procent zdražuje zákazníkům pístní kroužky společnost Piston Rings Komarov. „Očekáváme další růst cen. Doufáme, že se stabilizují ve druhém pololetí příštího roku,“ říká generální ředitel firmy Petr Mašek.

„Nejvíce zdražují výrobci světlometů či autobaterií. Samozřejmě to má přímý dopad do konečných cen nových automobilů. Jen Škoda Auto letos zdražila už podruhé,“ připomíná mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.

Ceny v nejnovějších českých cenících Škody Auto se zvýšily až o 45 tisíc. Například model Octavia zdražil o 25 tisíc a nově překonal hranici půl milionu. O 35 tisíc podražil elektromobil Enyaq.

Automobilka argumentuje rostoucími náklady a nevylučuje další růst cen v příštím roce. Předseda jejího představenstva Thomas Schäfer v rozhovoru pro deník E15 uvedl, že firma od vypuknutí pandemie snížila fixní náklady o více než půl miliardy eur a že hledá další úspory v takzvaných specifikacích.

„Pokud je příliš úzce specifikováno, jak má díl vzniknout, vede to k jeho prodražení. Když například řekneme, že pro výrobu dílu musíte používat chrom jen z Ruska, cena naroste. Nyní například pracujeme na následníkovi modelu Superb, kde lze zjednodušením specifikací ušetřit miliony eur,“ uvedl Schäfer.