Opel dál osekává náklady, továrnu v Bochumi zavře o rok dříve

Továrna Opelu v Bochumi se zavře už na začátku roku 2015

Továrna Opelu v Bochumi se zavře už na začátku roku 2015 Zdroj: CC BY-SA 3.0: Dr.G.Schmitz - Wikimedia Commons

Automobilka General Motors se rozhodla zahodit loňský kompromis, který pracně dojednala s odbory své německé značky Opelu. Továrnu v německé Bochumi totiž navzdory dohodě se zaměstnanci nezavře až v roce 2016, ale na začátku roku 2015, vyplývá z dokumentů, které má k dispozici časopis Manager Magazin.

Podle dat z právě uplynulého roku se evropský trh s novými osobními vozy propadl na úroveň roku 1995. Aby Opel přežil, prosazuje předčasné uzavření závodu v Bochumi. Dokládá to dopis, který dnes předseda představenstva Opelu Stephen Girsky rozeslal zaměstnancům.

Opel dosud tvrdil, že produkce v Bochumi poběží do roku 2016. To byl výsledek kompromisního ujednání, kterého automobilka dosáhla po několika měsících sporů s odbory. Nyní ale tento slib vzal za své.

„Chtěl bych se vyjádřit zcela zřetelně: Pro Bochum to znamená, že po ukončení výroby současné Zafiry se zde již žádné vozy vyrábět nebudou,“ cituje z dopisu Manager Magazin. Výroba nynější generace modelu Zafira by měla skončit na konci roku 2014. „Závod v Bochumi se kompletně uzavře 1. ledna 2015,“ dodává Girsky.

V Bochumi nyní pro Opel pracuje 3000 lidí, Girsky ale prosazuje i další snižování nákladů. „To, co potřebujeme, jsou výrazné úspory,“ napsal zaměstnancům. Koncern GM je ochoten německé automobilce pomoci s šesticemi, na oplátku ale čeká, že bude zisková.

Jednání s odbory se tak dnes rozběhla nanovo. Girsky tlačí na to, aby byla nová dohoda hotová během několika týdnů. „Požádal jsem o to, aby se vedení Opelu s odbory našlo řešení ještě během února.

Záměry GM v případě krachu vyjednávání jsou nejisté. „I pokud bychom během jednání nedosáhli jednoty, samozřejmě bychom se drželi současné dohody o zachování pracovních míst,“ píše Girsky. Tato smlouva ale vyprší na konci roku 2014.