Plány na elektromobily od Mercedesu získávají jasnější podobu

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Výrobce automobilů Mercedes-Benz, patřící pod koncern Daimler, již brzy odhalí svou novou značku. Pod ní by měly spadat elektromobily, s jejichž expanzí výrobce počítá. Doposud automobilka pouze předělávala standardní modely na elektrický pohon, nová značka by však měla navrhovat elektromobily od základu. Stejně, jako to dělá například konkurenční BMW.

O vzniku nové značky, která by nabízela pouze elektromobily, se hovoří již delší dobu. Nyní však nejmenované zdroje z automobilky částečně odkryly plány Mercedesu. Dva pracovníci značky, kteří jsou s novou strategií obeznámeni, uvedli, že zpočátku budou nabídku tvořit dva sedany a dvě vozidla SUV. První z nich se nejspíš ukáže už na zářijovém autosalonu v Paříži.

Představeným vozidlem by mělo být SUV, jež bude schopné na jedno nabití ujet až pět set kilometrů. Vyznačovat se bude vzhledem výrazně se lišícím od zbytku produkce Mercedesu. Nový elektromobil se bude vyrábět v Brémách na severu Německa, kde se v současnosti vzniká například celá třída C nebo kabriolety E, SL a SLK. V této továrně také příští rok najde domov palivovými články poháněná verze třídy GLC.

S palivovými články už značka experimentovala v minulosti, když prodávala takto upravenou verzi rodinné třídy B. Úspěch ale Mercedes nezaznamenal, hlavně kvůli nedostatečné síti vodíkových čerpacích stanic a vysoké ceně. Nyní Mercedes prodává elektrické verze řady B a městského miniauta Smart. „Máme široké portfolio automobilů, od malých vozů až po nákladní auta, musíme se tedy na vývoj dívat komplexně. V budoucnu si dokážeme představit, že budeme vyrábět několik druhů pohonných jednotek najednou,“ řekl pro Bloomberg vedoucí vývoje Thomas Weber.

Zatímco ostatní automobilky na elektromobilech pracují delší dobu, Mercedes s uvedením čistě elektrického vozidla váhal. Současná ofenziva však může konkurentům přidělat potíže. Značka s trojcípou hvězdou totiž plánuje představit své čtyři elektrické modely do čtyř let, zatímco BMW uvede svůj třetí elektromobil až v roce 2021. Mercedes rovněž minulý týden představil elektrický náklaďák, podle vedení by se investice do vývoje elektromobilů měly značce začít vracet do deseti let.

Novinky o „elektrické“ značce Mercedesu vyšly najevo ve chvíli, kdy je trh s elektromobily velmi nevyvážený. Například společnost Tesla, která je jedním z tahounů tohoto trhu, v týdnu oznámila neuspokojivé výsledky hospodaření ve druhém čtvrtletí roku. Sedmnácti tisíc prodaných vozů automobilka nedosáhla o více než dva tisíce, ztráta výrobce se prohloubila na 293 milionů dolarů (asi 7 miliard korun).

Na druhou stranu se ale daří německému BMW. Jeho modernizovaný elektromobil i3 je úspěšný především v domovské zemi. Díky dotacím na ekologická vozidla si ho za pouhý měsíc objednaly téměř dva tisíce zájemců. Na čistě elektrický automobil dostanou Němci od státu slevu čtyři tisíce eur, pro zájemce o takzvané plug-in hybridy (auta s elektrickým i spalovacím motorem) má vláda připravenou částku o tisíc euro nižší.