Plzeňská Škoda žádá po drahách doplatek 760 milionů, nabízí ale slevu

Lokomotiva 380.002 , obchodní název Emil Zátopek

Lokomotiva 380.002 , obchodní název Emil Zátopek Zdroj: Jaroslav Charvat www.zelpage.cz, CC BY-SA 3.0, Wiki

Výrobce lokomotiv Škoda Transportation vyzvala České dráhy k doplacení 760 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se zpožděné dodávky dvaceti lokomotiv. Dopravci nicméně nabídla finanční ústupky a splátkový kalendář, řekla mluvčí Škody Lubomíra Černá. Konkrétní výši slevy, kterou je drahám výrobce ochotný poskytnout, neuvedla s tím, že bude výsledkem jednání. To je domluvené na příští týden, potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

České dráhy už výrobci zaplatily první část peněz, 468 milionů korun, z celkových 1,2 miliardy korun. „Vzhledem k tomu, že si Českých drah vážíme jako našeho dobrého zákazníka, jsme ochotni nabídnout Českým drahám výrazné finanční ústupky z ceny, kterou určil arbitrážní soud,“ uvedl dnes v tiskové zprávě ředitel Škody Tomáš Ignačák.

Podle Českých drah poslala Škoda vedení dopravce celkem dva dopisy. V prvním, který ČD obdržely ve čtvrtek, dopravce vyzvala k vyplacení zbývajících peněz do měsíce. Ve druhém pak Škoda nabídla zmíněnou slevu a splátkový kalendář, pokud dopravce na doplatek přistoupí. České dráhy ale už dříve uvedly, že s výsledkem arbitráže nesouhlasí a postup rozhodce napadly u soudu.

„To jsme museli udělat, abychom splnili všechny podmínky vyplývající z výsledků arbitrážního řízení, tak, že jsme poslali Českým drahám dopis, ve kterém jsme vyzvali společnost České dráhy k doplacení zbylé částky kupní ceny,“ uvedla Černá. Jinou variantu představenstvo Škody podle ní ani nemělo, aby splnilo podmínku jednání s péčí řádného hospodáře.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013.

Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.