Auta vyrobená v Česku válcují izraelský trh. Vývoz loni dosáhl 13,5 miliardy korun, což znamená rekordní, více než sedmdesátiprocentní meziroční růst. Nové majitele našlo loni v Izraeli 20,4 tisíce vozů automobilky Škoda Auto, která je v Izraeli nejprodávanější evropskou značkou. Meziročně to bylo téměř o patnáct procent více.
Růst exportu nepolevuje ani letos. Přišel další impulz, který hraje českým automobilkám do karet. „Od ledna vstoupilo v platnost progresivní daňové zvýhodnění vozidel splňujících přísné emisní normy,“ uvedl Branislav Gál z českého velvyslanectví v Tel Avivu.
Lze proto předpokládat, že izraelští spotřebitelé dají přednost vozům s nižší kubaturou. Z toho by měli těžit právě výrobci z Česka a Slovenska, kteří dohromady ovládli čtvrtinu izraelského automobilového trhu.
Odpovídá tomu skutečnost, že v lednu Škoda Auto vyvezla do Izraele 3,5 tisíce vozů, což znamená opět další meziroční růst téměř o deset procent. Společně s vozy z továren TPCA Kolín a Hyundai Nošovice je tak Česko třetím největším dovozcem aut do Izraele. První místo si drží Jižní Korea, druhé Japonsko. V kategorii od 1000 do 1300 centimetrů krychlových Česko dokonce vede.
Tržby automobilek i dalších českých vývozců budou ještě vyšší díky neustálému posilování izraelského šekelu. Minulý týden se vůči euru dostal na patnáctileté maximum, a to i přes nízké úrokové sazby a intervence izraelské centrální banky. Zatímco izraelští výrobci strádají a volají po silnějších intervencích, pro české exportéry to v přepočtu na koruny znamená vyšší zisk. Netěší to ovšem české turisty mířící do Izraele. Za jeden šekel zaplatí téměř sedm korun, což je o korunu více než před rokem. |