Prodej německých luxusních vozů dál roste

Továrna BMW v Lipsku, které vznikla také díky vysokým dotacím z EU

Továrna BMW v Lipsku, které vznikla také díky vysokým dotacím z EU Zdroj: profimedia.cz

Luxusních automobilů se krize nijak nedotkla, jejich prodej stále roste. Rekordní prodeje v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenaly automobilky BMW, Audi, Porsche i Mercedes. Jeho výrobce, automobilka Daimler chce letos své konkurenty předstihnout a stát se jedničkou na trhu.

První místo v prodeji luxusních vozů v prvním čtvrtletí letošního roku patří automobilce BMW. Prodej jejích automobilů v prvním čtvrtletí stoupl o sedm procent na rekordních 381 404 vozů. Automobilka v prodeji vede před konkurenčními značkami Audi a Mercedes.

Celkově německá automobilka BMW v prvním čtvrtletí zvýšila prodej ( včetně svých značek Mini a Rolls-Royce) o pět procent na rekordních 448 200 vozů. Za úspěchem je podepsaná zejména poptávka ve Spojených státech a Číně.

Čeká se nižší zisk

„Skupina BMW zaznamenala nejlepší čtvrtletí ve své historii navzdory obtížným podmínkám na trzích v Evropě,“ uvedl šéf prodeje a marketingu BMW Ian Robertson. Automobilka vyrábí vozy se značkami BMW, Mini a Rolls-Royce. Šéf firmy Norbert Reithofer, však po loňském rekordním roce počítá s tím, že letošek bude z hlediska zisku automobilky mírně slabší. „S ohledem na vysoké náklady na nové technologie a modely a vzhledem k investicím do výroby očekáváme zisk před zdaněním v rozsahu odpovídajícím roku 2012,“ řekl již dříve Reithofer.

Vývoj akcií BMW

Graf 9. 4. 2013.Graf 9. 4. 2013. | nosek.mn@gmail.com

Letos firma zahájí výrobu jedenácti nových modelů, mimo jiné elektrického vozu i3. Šéf firmy sice počítá s menším ziskem, ale ohledně prodejů je velmi optimistický. „Chceme v tomto roce znovu zvýšit odbyt a opět dosáhnout rekordu v počtu prodaných aut,“ prohlásil Reithofer.

Prodej VW mírně klesl

Stejně jako automobilka BMW překonaly nové čtvrtletní prodejní rekordy i konkurenční automobilky Audi, Porsche a Daimler. Prodej vozů Audi stoupl o 6,8 procenta na 369 500 vozů a Porsche o 21,1 procenta na 37 009. Porsche i Audi jsou stejně jako česká Škoda Auto součástí skupiny Volkswagen. Ten v prvním čtvrtletí zvýšil prodej své vlajkové značky VW meziročně o pět procent na 1,43 milionu vozů. V samotném březnu však zájem o vozy se značkou VW klesl téměř o procento na 532 400. Zavinila to slabá poptávka v západní Evropě a Latinské Americe. Součástí koncernu jsou rovněž značky Bentley, Bugatti, Lamborghini či Seat.

Vývoj akcií VWGraf 9. 4. 2013.Graf 9. 4. 2013. | nosek.mn@gmail.com

Na úspěšný loňský rok navázal i Daimler, výrobce vozů Mercedes. Jeho prodej vzrostl v prvním čtvrtletí o 3,5 procenta na rekordních 325 tisíc vozů a v samotném březnu automobilka zaznamenala růst dokonce o 6,5 procenta, když prodala téměř 140 tisíc vozů.

„Opět jsme překonali výborný výsledek z předchozího roku a zaznamenali nejlepší měsíc v dosavadní historii podniku,“ uvedl viceprezident divize osobních automobilů Mercedes-Benz Cars pro prodej a marketing Joachim Schmidt. V dosažení čtvrtletního rekordu nezabránila značce Mercedes-Benz ani slabá poptávka v Číně, kde se prodej snížil o téměř 12 procent. V březnu se ale prodej mercedesů na čínském trhu zvýšil o pět procent.

Vývoj akcií automobilky DaimlerGraf 9. 4. 2013.Graf 9. 4. 2013. | nosek.mn@gmail.com

Daimler doufá, že do konce tohoto desetiletí předstihne domácí konkurenty Audi a BMW a stane se jedničkou na světovém trhu s luxusními automobily. Daimler vyrábí kromě osobních automobilů také nákladní vozy, v jejichž produkci je světovou jedničkou.