Prodeje aut v Evropě spadly, naopak v USA byly nejvyšší za šest let

Autosalon v Ženevě 2013 (ilustrační foto)

Autosalon v Ženevě 2013 (ilustrační foto) Zdroj: Lukas Dittrich

Krátce se zdálo, že se evropský automobilový trh uzdravuje. Srpnová čísla však ukazují další pád. Prodej nových osobních

V Německu se v srpnu meziročně prodalo o 5,5 % méně automobilů (celkem 214 044 vozů) než vloni. Přitom v červenci hlásil německý trh dvouprocentní růst. Za prvních osm měsíců letošního roku spadl německý trh o sedm procent.

Pokles v srpnu vykázaly také další velké evropské automobilové trhy: ve Francii se prodej snížil o 11 procent, v Itálii o necelých sedm procent a ve Španělsku o 18 procent.

Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers minulý týden uvedla, že evropský automobilový trh již dosáhl svého dna a v příštích letech bude pomalu oživovat.

V USA prodeje vyrostly na šestileté maximum

Na druhou stranu americký automobilový trh má za sebou nejsilnější měsíc za více než šest let. Dvouciferným tempem rostly v srpnu prodeje amerických a japonských automobilek.

Nejvyšší nárůst hlásily japonští výrobci Toyota a Nissan, jimž prodej rostl o přibližně 22procent. Největší americké automobilce GM se odbyt zvýšil meziročně o 15 procent, což byl pro ni nejlepší měsíc od září 2008. Prodej vozů Ford a Chrysler vzrostl o 12 procent. Celkový srpnový prodej vzrostl meziročně o 17 procent na 1,5 milionu vozů, což byl nejlepší měsíc od května 2007, kdy růst cen benzinu v USA nad tři dolary za galon podnítil prudký zájem o nákup malých vozů. V celoročním přepočtu se zvýšil na přibližně 16 milionu a poprvé od listopadu 2007 překročil hranici 16 milionů vozů. Od počátku roku je prodej vyšší o 9,6 procenta.

Toyota díky silnému růstu prodeje předstihla minulý měsíc Ford a stala se druhým největším prodejcem v USA. Zatímco Ford prodal 221 tisíc vozů, vozů od Toyoty si Američané koupili o zhruba 12 tisíc více.