Prodeje některých elektromobilů Volkswagenu spadly k nule. Poráží ho Tesla, rostou i Číňané

Volkswagen ID.5 GTX

Volkswagen ID.5 GTX Zdroj: Auto.cz/Ondřej Lilling

Výroba elektromobilu ID.5 v saském Cvikově. Volkswagen pohrozil, že produkci svých vozů přestěhuje z Německa do jiných zemí
Výstupní kontrola modelu ID.5 v továrně Volkswagenu ve Cvikově
Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.3
12
Fotogalerie

Ve wolfsburských kancelářích začíná být pořádně dusno. Zatímco s letními parny jistě zatočí klimatizace v sídle koncernu, nezájem zákazníků o elektromobily dosud na ústředí Volkswagenu vyřešit nedokázali. Podle zjištění německého listu Handelsblatt firma vyrábí výrazně více vozů, než kolik prodává. Množství nově přijímaných objednávek na některé „elektriky“ mělo spadnout v některých případech dokonce k nule. Hluboká krize zasahuje německý gigant v době, kdy evropskému byznysu s bateriovými vozy dominuje americká Tesla, čínští výrobci expandují, a stagnuje obchod dokonce i se spalovacími vozy.

Devadesát sedm tisíc bateriových elektromobilů vyrobil Volkswagen v evropských závodech za prvních pět měsíců letošního roku, prodat jich dokázal ale pouze sedmdesát tři tisíc. Pro porovnání: jen Modelu Y od Tesly se za stejnou dobu prodalo v Evropě přes sto tisíc, odkázal Handelsblatt na data společnosti Marklines. Alarmující mělkost poptávky se má týkat celé rodiny elektrických vozů ID, tedy modelů ID.3, ID.4, ID.5 a minivanu ID. Buzz.

Některé modely se dle zdrojů Handelsblattu už téměř přestaly prodávat. Výrobci došly dříve získané objednávky od firem a přísun nových se výrazně zpomalil. Zájem z řad soukromých osob měl a má dál být mnohem slabší. Chabou poptávku hlavně z řad soukromých osob si němečtí dealeři vysvětlují především snížením státních dotací na nákup elektrických vozů, vysokou inflací a drahotou vozů s baterií pod podlahou.

Boj Volkswagenu ztěžují i čínští výrobci. Jen modelu MG4, přímého konkurenta ID.3, bylo registrováno přes dvacet tři tisíc kusů napříč Evropou. ID.3 dosáhlo na necelých 28 tisíc registrací, navíc ho bylo vyrobeno výrazně více – přes 36 tisíc. Podobný nepoměr mezi výrobou a prodejem se má dle údajů Marklines týkat i modelů ID. Buzz. Od ledna do května jich mělo být v Hanoveru vyrobeno zhruba devět tisíc, v Evropě si jich ale kupci registrovali jen 5577.

Že Volkswagen pociťuje „obecnou nechuť nakupovat elektrické vozy, stejně jako jiné automobilky“, potvrdila německému listu i mluvčí výrobce. Kvůli nižší poptávce po ID.4 a ID.7 Volkswagen koncem června dočasně snížil výrobu elektrických vozů v továrně v Emdenu. Plánovači koncernu přecenili poptávku asi o třicet procent, uvedl list Nordwest-Zeitung s tím, že některé výrobní směny byly úplně zrušeny. Následné třítýdenní závodní prázdniny si navíc všichni, kdo pracují na elektrických modelech, o týden prodlouží.

Koncern si sice v prvním pololetí meziročně co do množství registrovaných vozů polepšil o šestnáct procent, čerpal ale z nevyřízených objednávek z minulosti. Podle Handelsblattu měla mít na začátku roku jen značka Volkswagen 650 tisíc zákazníků, již čekali na své auto. Tento zásobník objednávek se ale ztenčuje rychleji, než si vlajková loď koncernu naplánovala.

Nepříjemný náraz na realitu trhu může ohrožovat samu existenci některých výrobních závodů v Evropě, opakovaně varoval Jaroslav Povšík, šéf odborů Škody Auto, která je členem koncernu.

V posledním vydání odborářského listu se těmito slovy odkázal na nedávné zasedání Evropské a Světové rady koncernu: „Na každém kroku bylo cítit napětí a nejistota. Všichni vstupujeme do obtížného období. Z každého, byť kulantního vyjádření bylo jasné, že zejména v Evropě existují nadkapacity jako takové a dále nadkapacity i vůči produktům. Některé lokality mají totiž vozy na skladě, tedy na rozdíl od firmy Škoda. Ta má historicky nejvíce zákazníků, které nemůže uspokojit z důvodu čipové a jiné dodavatelské krize.“

Škodovka zatím čelí spíše opačnému problému, na elektrické modely Enyaq čekají většinou firemní zákazníci na evropských trzích kolem šesti měsíců. Přesto i nad mladoboleslavskou automobilkou visí hrozba nuceného propouštění, naznačil Povšík.

Potíže s nedostatečnou poptávkou po elektrických vozech netrápí zdaleka jen Volkswagen. Agentura Reuters například upozornila, že trh s elektrickými vozy ve Spojených státech sice roste, ale ne dostatečným tempem, takže se některým dealerům hromadí neprodané vozy na skladě. Může se jednat jen o krátkodobou záležitost, také ale může být signálem, že americký trh s elektromobily poroste pomaleji, než se čekalo, a to i navzdory federálním a státním pobídkám.

Prohlédněte si elektrické modely Volkswagenu z rodiny ID: