Provozní zisk Škody Auto loni klesl o téměř patnáct procent

Výroba Škody Fabia

Výroba Škody Fabia Zdroj: Škoda Auto

Výroba Škody Fabia
Výroba Škody Fabia
Výroba Škody Fabia
Výroba Škody Superb v Kvasinách
Výroba Škody Superb v Kvasinách
13
Fotogalerie

Provozní zisk automobilky Škoda Auto v loňském roce klesl o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur (35,9 miliardy korun). Oznámila to mateřská společnost Volkswagen. Pokles provozního zisku byl podle firmy způsoben zejména nepříznivým vývojem měnových kurzů, negativními vlivy přechodu na nový systém testování emisí, růstem personálních nákladů a výdaji souvisejícími s novými produkty.

Tržby automobilky stouply o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (téměř 444 miliard korun). Škoda Auto již dříve oznámila, že loni dodala svým zákazníkům na celém světě zhruba 1,254 milionu vozů, tedy o 4,4 procenta více než v předchozím roce. Dodávky tak již pátým rokem za sebou překonaly hranici milionu vozů.

Řada modelů však v loňském roce navzdory celkovému nárůstu dodávek vykázala pokles. Nejvíce se snížil odbyt modelu Rapid, který letos nahradí nový model Scala.

Poměrně výrazný loňský pokles provozního zisku automobilky je podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy projevem výzev a problémů, kterým čelí celý evropský automobilový průmysl. Těmi jsou na jedné straně nasycování trhu a nové emisní testy, s nimiž se automobilky dodnes nedokázaly zcela vyrovnat, a na straně druhé zpomalení Číny kvůli obchodní válce s USA. Automobilky obecně navíc čelí výzvě v podobě nástupu elektromobility a ústupu zejména dieselového pohonu, kvůli nimž musí realizovat výrazné investiční výdaje, které rovněž omezují jejich ziskovost.

„V Česku a dalších zemích, zejména nových zemích EU, dochází v pokročilé fázi expanzivního ekonomického cyklu k citelnému růstu mezd, který se projevuje rapidním nárůstem personálních nákladů evropských automobilek, jenž omezuje jejich ziskovost. Bylo jen otázkou času, kdy se tlak odborů na další mzdový růst, který byl například v automobilce Škoda Auto zvláště patrný loni začátkem roku, promítne do zhoršení ziskovosti,“ uvedl Kovanada.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35 tisíc lidí a je aktivní na více než 100 trzích.