Nejhezčí škodovka všech dob? Sběrateli vyhledávaná Felicia slaví 60 let

Škoda Felicia (1959)

Škoda Felicia (1959) Zdroj: auto.cz

Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
17
Fotogalerie

Škoda Felicia navázala na předchozí model 450. Ikonický kabriolet se od roku 1959 vyráběl pět let a dnes je mezi sběrateli velmi vyhledávaný.

 

V únoru 1959 se krátce vyráběná dvoudveřová Škoda 450 podrobila stejné modernizaci jako výchozí tudory o měsíc dříve. Pohledný kabriolet tedy dostal novou lichoběžníkovou nápravu s vinutými pružinami místo příčného listového pera, teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. A v souvislosti s touto modifikací i nové jméno: Felicia, interně typ 994. Název byl odvozen z latinského „felicitas“ (štěstí). Trojčíselné kódy dle schématu „počet válců a výkon v koních“, ke kterým se mladoboleslavská automobilka nakrátko vrátila, používala je už před druhou světovou válkou, se vůbec neujaly. Uzavřená Škoda 440/445 byla, je a bude přece vždy Spartak.

Pravda, zvenčí se první modely od starších a vzácnějších čtyřistapadesátek příliš nelišily. Boční lišty na předních blatnících zdobily patřičné nápisy, „žraločí“ maska chladiče byla jinak shodná s posledními exempláři starší řady, kterých se stihlo zrodit pouze 1.010. Felicia ale dostala modernější palubní desku, trojice přístrojů v čele se středovým velkým rychloměrem už se nenacházela v samostatné kapličce, byla plně integrována. Změnil se také vnitřek „budíků“, bílý podklad s černými čísly vystřídala opačná kombinace. Uzavíratelnou odkládací schránku před spolujezdcem měly už 450.

Čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem OHV podélně v přídi zůstal totožný. Škodovácká klasika objemu 1089 cm3 dávala díky dvěma spádovým karburátorům Jikov 32 SOPb rovných 50 koní, tedy 36,8 kW v 5500 otáčkách. Točivý moment vrcholil hodnotou 74,5 N.m při 3500 min-1. Normované údaje na desetiny nepředstavovaly tenkrát nic neobvyklého.

Chladicí systém dostal přetlakovou zátku, rekonstrukcí prošla i čtyřstupňová přímo řazená převodovka a listové pero zadní nápravy, stále příčné, bylo zesíleno. Základ podvozku s rozvorem 2,39 m nadále tvořil vpředu rozvidlený páteřový nástavný rám s centrální rourou doplněnou o příčníky. Minimálně 930 kg těžká (nebo lehká?) Felicia jela 130 km/h při devítilitrové spotřebě benzinu, používala samozřejmě na všech kolech bubnové brzdy. Standardní třicetilitrová nádrž ale vyžadovala častější návštěvy čerpacích stanic.


Celý článek a kompletní galerii najdete zde >>>