Nejhezčí škodovka všech dob? Sběrateli vyhledávaná Felicia slaví 60 let

Škoda Felicia (1959)

Škoda Felicia (1959) Zdroj: auto.cz

Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
Škoda Felicia (1959)
17 Fotogalerie
Aleš Sleeper Dragoun - Auto.cz

Škoda Felicia navázala na předchozí model 450. Ikonický kabriolet se od roku 1959 vyráběl pět let a dnes je mezi sběrateli velmi vyhledávaný.

 

V únoru 1959 se krátce vyráběná dvoudveřová Škoda 450 podrobila stejné modernizaci jako výchozí tudory o měsíc dříve. Pohledný kabriolet tedy dostal novou lichoběžníkovou nápravu s vinutými pružinami místo příčného listového pera, teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. A v souvislosti s touto modifikací i nové jméno: Felicia, interně typ 994. Název byl odvozen z latinského „felicitas“ (štěstí). Trojčíselné kódy dle schématu „počet válců a výkon v koních“, ke kterým se mladoboleslavská automobilka nakrátko vrátila, používala je už před druhou světovou válkou, se vůbec neujaly. Uzavřená Škoda 440/445 byla, je a bude přece vždy Spartak.

Pravda, zvenčí se první modely od starších a vzácnějších čtyřistapadesátek příliš nelišily. Boční lišty na předních blatnících zdobily patřičné nápisy, „žraločí“ maska chladiče byla jinak shodná s posledními exempláři starší řady, kterých se stihlo zrodit pouze 1.010. Felicia ale dostala modernější palubní desku, trojice přístrojů v čele se středovým velkým rychloměrem už se nenacházela v samostatné kapličce, byla plně integrována. Změnil se také vnitřek „budíků“, bílý podklad s černými čísly vystřídala opačná kombinace. Uzavíratelnou odkládací schránku před spolujezdcem měly už 450.

Čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem OHV podélně v přídi zůstal totožný. Škodovácká klasika objemu 1089 cm3 dávala díky dvěma spádovým karburátorům Jikov 32 SOPb rovných 50 koní, tedy 36,8 kW v 5500 otáčkách. Točivý moment vrcholil hodnotou 74,5 N.m při 3500 min-1. Normované údaje na desetiny nepředstavovaly tenkrát nic neobvyklého.

Chladicí systém dostal přetlakovou zátku, rekonstrukcí prošla i čtyřstupňová přímo řazená převodovka a listové pero zadní nápravy, stále příčné, bylo zesíleno. Základ podvozku s rozvorem 2,39 m nadále tvořil vpředu rozvidlený páteřový nástavný rám s centrální rourou doplněnou o příčníky. Minimálně 930 kg těžká (nebo lehká?) Felicia jela 130 km/h při devítilitrové spotřebě benzinu, používala samozřejmě na všech kolech bubnové brzdy. Standardní třicetilitrová nádrž ale vyžadovala častější návštěvy čerpacích stanic.


Celý článek a kompletní galerii najdete zde >>>