První západní akvizice: Škoda Transportation koupila finský TransTech

Vagony pro finské dráhy, které vyrobila společnost TransTech

Vagony pro finské dráhy, které vyrobila společnost TransTech Zdroj: Otto Karikoski via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Skupina Škoda Transportation koupila kontrolní podíl ve firmě TransTech, jediném finském výrobci železničních a městských kolejových vozidel. Jde o první škodováckou akvizici na západní straně bývalé železné opony. Finský podnik, jehož hlavními produkty jsou dvoupodlažní elektrické vagony, tramvaje a strojírenské výrobky, má roční obrat přes 2,5 miliardy korun a zaměstnává přibližně 500 lidí.

Mezi hlavní produkty firmy TransTech patří dvoupodlažní elektrické vagony, takzvané PushPull soupravy a tramvaje. Ke jejím klíčovým zakázkám patří především dodávka dvoupatrových tlakotěsných vagónů pro státní finské železnice (VR Limited), které jsou určeny pro rychlost 200 kilometrů v hodině.

Společnost uzavřela i rámcovou smlouvu na dodávky stoprocentně nízkopodlažních tramvají s plně otočnými podvozky pro Helsinky.

TransTech byla založena roku 1985. Má v portfoliu nízkopodlažní tramvaje, elektrické jednotky, ale i vagony a vozy pro přepravu osobních aut. Škoda Transportation koupila majoritní podíl od finské investiční společnosti Pritech Oy.

„Původní vlastník, pan Ilka Brotherus, zůstává minoritním akcionářem, prostřednictví společnosti Sinituote Oy,“ řekl člen představenstva TransTechu Leif Ekstrom.

Akvizice má Škodě pomoci k tendrům ve Skandinávii

„Naším dlouhodobým záměrem je upevnit postavení především v západní Evropě. Akvizice finské společnosti je jedním z kroků, jak toho docílit,“ řekl předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Podle viceprezidenta pro obchod Zdeňka Majera se skupina díky akvizici stává klíčovým hráčem v oblasti železničních a městských kolejových vozidel ve Finsku. Výrazně se také zlepšuje její výchozí pozice pro rozvoj obchodních aktivit v celé Skandinávii.

Dalším přínosem akvizice pro skupinu Škoda Transportation je podle Majera know-how finské společnosti v oblasti výroby kolejových vozidel pro náročné klimatické podmínky a také vysokorychlostních a tlakotěsných vozů. Skupina to využije v dalších tendrech, jichž se chce ve Skandinávii v nejbližších měsících účastnit.

Skupina už několik let zaměstnává přes čtyři tisíce lidí. Má dceřiné nebo společné podniky v Česku, Německu, Rusku, Polsku a Maďarsku

Škoda Transportation, přední evropská skupina v oboru dopravního strojírenství, loni utržila 16,4 miliardy korun, meziročně o 12 procent více. Čistý zisk meziročně vzrostl o 30 procent na 2,27 miliardy korun. Hlavními produkty jsou nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlaky, soupravy metra, trolejbusy, trakční motory a kompletní pohony pro dopravní systémy.

Skupina už několik let zaměstnává přes čtyři tisíce lidí. Má dceřiné nebo společné podniky v Česku, Německu, Rusku, Polsku a Maďarsku. Její vozy jezdí nejen v Česku, ale také v Turecku, USA, Polsku, Rusku, Itálii a také v Číně.

Ryze českou skupinu vlastní devět českých fyzických osob, manažeři skupiny. Do skupiny patří plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod a v Německu Škoda Transportation Deutschland.