Ruská vláda má zájem o letadla z Kunovic, chce je ale vyrábět na svém území

Let L-410

Let L-410 Zdroj: Sergey Ryabtsev via Wikimedia Commons (GFDL 1.2)

L 410 z Aircraftu Industries
L 410 z Aircraftu Industries
L 410 z Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
9
Fotogalerie
Rusko se chystá nahradit ukrajinské stroje v polárních končinách českými letouny L 410, které se mají montovat v Rusku, uvedl místopředseda ruské vlády. Projekt se ale nemusí finančně vyplatit, upozorňuje server Gazeta.ru.

Za „prvořadou náhradu“ za ukrajinská letadla na polárních tratích místopředseda ruské vlády Dmitrij Rogozin označil L 410.

„Teď jedna z ruských společností získala finanční kontrolu nad výrobou těchto letadel. Zatím se vyrábějí v Česku, ale máme všechna práva na tento letoun a existuje plán lokalizace výroby, přenosu části výroby do Ruské federace,“ uvedl Rogozin. Budeme tento letoun vyrábět na našem vlastním území, a to i v arktické variantě,“ řekl Rogozin listu.

Ovšem podle šéfa leteckého serveru Aviaport Olega Pantělejeva by přenesení výroby L 410 do Ruska stálo několik miliard rublů. Aby se to vyplatilo, firma by musela mít pevné objednávky na 30 až 40 strojů ročně po příštích deset let.

Ohrožení sankcemi

Navíc by letoun musel dostat nový motor, protože dosavadní agregáty, český a americký, jsou stejně zranitelné sankcemi jako ukrajinské stroje. Vhodný motor se však v Rusku ještě nevyrábí, motory Klimov nové řady nebudou hotovy dříve než za tři roky. Navíc přenesení výroby, potřebné zkoušky a certifikace také zaberou čas.

Letadla L 410 se vyrábějí v Kunovicích na Moravě. Stoprocentním majitelem Aircraft Industries, která navazuje na téměř osmdesátiletou tradici závodu na leteckou výrobu v Kunovicích, je od předloňského srpna ruský průmyslový holding UGMK.

Rusko je pro výrobce klíčový trh. Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková před rokem uvedla, že se s přesunem továrny jinam nepočítá, byť vedení firmy s majiteli probíralo i možnost, zda by šlo vyrábět letadlo L 410 také v Rusku.

Antonovům docházejí náhradní díly

Na L 410 nyní přišla řeč v souvislosti s tím, že ruským polárníkům hrozí, že zůstanou bez letadel. Jejich letounům Antonov ukrajinské provenience docházejí náhradní díly, které jsou kvůli konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou momentálně nedostupné. Na problém s letadly upozornil známý polárník a poslanec Artur Čilingarov na jednání Arktické komise, kterou vede Rogozin.

„Bez letadel je velice obtížné působit v Arktidě a Antarktidě. Ale celý náš letecký park tvoří letadla An-2, An-3, An-74, An-12, An-24 a An-26,“ řekl Čilingarov a připomněl složitou situaci z minulého týdne, když se u Severním pólu porouchal podvozek letounu An-74.

Opotřebované Antonovy mají vystřídat ruské stroje Iljušin Il-112 a Il-114, které se „už brzy objeví, doslova za dva, tři roky“, řekl Rogozin. List ale zapochyboval o termínu, když se prý výroba motorů má rozběhnout až za pět let.