Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Moderní továrna koncernu Volkswagen

Moderní továrna koncernu Volkswagen Zdroj: Profimedia.cz

Moderní továrna koncernu Volkswagen
Moderní továrna koncernu Volkswagen
Továrna Volkswagenu
Továrna Volkswagenu v Kaluze
Továrna Volkswagenu v Kaluze
6
Fotogalerie

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh s automobily šanci znovu růst. Pomoci mu v tom má především uklidnění kurzu rublu, které má místní situaci stabilizovat. To se kromě prodejů reflektuje také na automobilovém průmyslu v zemi.

Ačkoliv prodeje automobilů v Rusku poznamenala globální finanční krize v letech 2008 a 2009, místní trh se se situací vyrovnal a brzy začal růst. Během posledních dvou let však místní prodeje klesly téměř na polovinu, v loňském roce se v zemi prodalo 1,43 milionu vozů.

Ještě na začátku letošního roku klesly prodeje meziročně o pět procent, v současnosti však situace začíná nabývat optimističtějších rozměrů. Podle posledních prognóz by se letos mohlo prodat o čtyři procenta automobilů více, než v roce minulém, což pozitivně kvitují především výrobci. Mezi ty největší firmy, které v Rusku vyrábějí, patří například koncern Volkswagen, Reanult Nissan nebo Ford, z mimoevropských společností se jedná například o Kiu.

Jak vyplývá z analýzy ANE, automobilky působící v Ruské federaci očekávají zlepšení situace. Během letošního roku rubl vůči dolaru posílil o osm procent a v porovnání s eurem o procent šest. V poslední době zároveň ruské ekonomice pomohl růst cen ropy jako strategické suroviny největší země světa.

„Se sílícím rublem je situace samozřejmě jednodušší, i když by mohl dále růst. Nejhorší je však situace když nekontrolovaně klesá i stoupá, to ztrácíme peníze za jakékoliv situace,“ uvedl pro ANE ředitel ruské divize Volkswagenu Marcus Osegowitsch.

Automobilka Ford v reakci na současnou situaci snížila ceny svých vozů, což podle analytiků budou následovat také ostatní firmy. „Zahraniční výrobci mají šanci vynahradit si ztráty z minulých let,“ uvedl pro ANE Vladimir Bespalov ze společnosti VTB. Kladně situaci honosili také zástupci Renaultu nebo Toyoty, ti poznamenali, že předvídatelné chování rublu vnímají také zákazníci, kteří si spíše troufají kupovat nová vozidla.

Oproti zahraniční konkurenci je však ve výhodě domácí AutoVAZ, který drtivou většinu součástek a dílů nakupuje od ruských výrobců, tudíž se na něj výkyvy měny tolik nevztahují.

Automobilka Škoda montuje vozidla v továrně v Kaluze nedaleko Moskvy společně s vozy Volkswagen nebo Audi.