Škoda Auto musí šetřit, ubude volantů i reklam. Odbory přesto chtějí vyšší mzdy

Škoda Auto musí šetřit.

Škoda Auto musí šetřit. Zdroj: Škoda Auto

Škoda Auto podle svého šéfa Thomase Schaffere hledá úspory například v materiálech nebo pracovních cestách.
Šéf Škody Auto Thomas Schaffer
Odstavené, nedokončené desítky tisíc nových vozů Škody Auto
Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Kvasiny
18
Fotogalerie

Řada automobilek se dál potýká s bezprecedentním narušením výroby, kvůli kterým přichází o miliardy na tržbách. Výjimkou není ani Škoda Auto. Kvůli nedostatku dílů, především čipů, letos nevyrobila na čtvrt milionu vozů. Ušly jí tak tržby v řádu desítek miliard korun. S větší naléhavostí než dříve proto hledá úspory, řekl předseda představenstva Škoda Auto Thomas Schäfer v rozhovoru pro deník E15.

Od příchodu pandemie do Česka loni v březnu snížila mladoboleslavská automobilka fixní náklady o více než půl miliardy eur, tedy téměř třináct miliard korun. Tím ale škrty zdaleka nekončí.

„Prověřujeme všechny výdaje, zda jsou životně nutné. Musíme na pracovní cesty? Nelze je nahradit digitální komunikací? Máme investovat do reklamy v určitých zemích, nebo ne? Nemáte-li auta, která lze prodat, reklama nedává smysl. Když zvažujete každou korunu, některé výdaje zkrátka odložíte,“ uvedl Schäfer.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Jednání o možných úsporách se na dozorčí radě automobilky účastní odborový předák Jaroslav Povšík. „Unifikujeme materiály. Celý koncern může například několikanásobně snížit množství volantů, se kterými pracuje. Výjimku budou mít jen speciální luxusní vozy jako Porsche nebo Audi,“ přiblížil Povšík.

Úspory ale Škoda hledá naopak i v rozšíření možností, jak jednotlivé díly vyrábět. Zřídila proto speciální tým, který má detailně prohlédnout používané součástky.

„Pokud se příliš úzce specifikuje, jak má díl vzniknout, vede to k jeho prodražení. Když například řekneme, že pro výrobu dílu musíte používat chrom jen z Ruska, cena naroste,“ řekl Schäfer a dodal: „Nyní například pracujeme na následníkovi modelu Superb a zjednodušením specifikací lze ušetřit miliony eur.“

Automobilka v posledních letech tlumila investice do motorsportu, kterému již nepřikládá takový marketingový význam. Zvažuje také, zda opustit cyklistické závody typu Tour de France, jejichž je dlouholetým partnerem, tvrdí Povšík. Uvedl též, že Škoda také snížila rozpočty na reklamní předměty pro zaměstnance.

Další úsporu přinesla letošní neúčast na autosalonu v Mnichově, kam se akce přesunula z tradičního Frankfurtu nad Mohanem, kde česká automobilka pravidelně vystavovala. Škoda tak mohla ušetřit řádově stamiliony korun.

„Odbory nemají nic proti úsporám, pokud nedolehnou na personál. V kolektivním jednání budu požadovat zvýšení mezd o inflaci, rád bych i něco nad ni, abychom udrželi reálnost mezd,“ uzavírá Povšík. Schäfer prozatím odmítl tato jednání komentovat.

Od ledna do září Škoda téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur, jak oznámil mateřský koncern Volkswagen. Tržby se Škodě v prvních třech čtvrtletích zvýšily na 13,3 miliardy eur z loňských 12 miliard ve stejném období. Prodej se proti loňsku takřka nezměnil, zůstal na zhruba 596 tisících vozů.

Podívejte se i na desítky tisíc nedokončených škodovek, které čekají na chybějící čipy či jiné díly: