Škoda Auto po týdnech vrací do výroby model Enyaq iV. Krize způsobená válkou přetrvává

Výroba Škody Enyaq představuje přechod k elektromobilitě.

Výroba Škody Enyaq představuje přechod k elektromobilitě. Zdroj: Škoda Auto

Enyaq, elektromobil, Magazín Elektromobilita
Enyaq, elektromobil, Magazín Elektromobilita
Škoda Enyaq 80iV
Enyaq je velice robustní vůz, který je na dlouhé cesty pohodlným služebníkem, ale kamenem úrazu je stále malý dojezd na dlouhé cesty a nedostatečně rozvinutá nabíjecí síť rychlonabíječek.
Škoda Enyaq 80iV
9
Fotogalerie

Škoda Auto po několika týdnech obnovuje výrobu elektrického SUV Enyaq iV, kterou pozastavila kvůli nedostatku dílů z Ukrajiny. Prozatím bude týdně z mladoboleslavských linek sjíždět tisíc těchto vozů denně. Výrobu však chce firma postupně navyšovat.

Automobilce se podařilo zajistit dostatek dílů, aby mohla obnovit výrobu svého elektrického modelu. „Dlouhodobým cílem společnosti je zachování plné výrobní kapacity. To ovšem závisí na dostupnosti dílů, přičemž další vývoj v tuto chvíli nelze předpovídat,“ přiznává firma v tiskové zprávě.

Po obnovení výroby počítá s týdenní kapacitou 1 000 vozů Enyaq iV. Tato úroveň se má během následujících dvou měsíců postupně navyšovat. V dlouhodobém horizontu se v závodě v Mladé Boleslavi denně vyrobí až 370 vozů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV.

Čipová krize a válka na Ukrajině těžce dopadají na české automobilky i jejich dodavatele. Ukazují to i poslední čísla Sdružení automobilového průmyslu. V prvním čtvrtletí letošního roku se v Česku propadla výroba aut o 18,9 procenta na 269 090 vozů.

VIDEO: Škodovácký projekt Magic Eye

Video placeholde
• ŠKODA Česká republika

Automobilky se nadále potýkají s nedostatkem některých dílů, zejména čipů nebo kabelových svazků. Krizi výroby ještě prohloubila válka na Ukrajině. V březnu se produkce aut v Česku propadla o 21 procent.

Škoda Auto vyrobila v letošním prvním čtvrtletí v tuzemských závodech 162 640 vozidel, tedy o 27,8 procenta meziročně méně. Nošovický Hyundai naopak zvýšil výrobu o 13,1 procenta na 74 301 vozů. Produkce kolínské Toyoty je v meziročním srovnání o zhruba 22 procent nižší. Vyrobila 32 149 automobilů. Automobilky vyrobily celkem 24 821 elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje podíl 9,2 procenta.

„Automobilový průmysl čelí po dvou letech pandemie další obrovské nejistotě. V důsledku války na Ukrajině, ale i pokračujícího covidu ve světě jsou nadále velmi napjaté dodavatelské řetězce. Viditelným dopadem ruské agrese na Ukrajině je omezení výroby v důsledku chybějících kabelových svazků a problémy i nadále způsobuje nedostatek čipů. Kombinace těchto faktorů například březnovou výrobu přiblížila první vlně pandemie, kdy byl autoprůmysl na několik týdnů zcela zastavený,“ uvedl minulý týden prezident zmíněného sdružení Martin Jahn, který je současně členem představenstva Škody Auto. Apeloval přitom na vládu, aby uvedla v platnost kurzarbeit, který by cíleně pomohl firmám především v dodavatelském sektoru, pro něž se situace podle něj stává neúnosnou.