Škoda Auto přestaví za víc než dvě miliardy svou teplárnu, bude spalovat biomasu

Mladoboleslavská teplárna Ško-Energo

Mladoboleslavská teplárna Ško-Energo Zdroj: Ško-Energo

Automobilka Škoda Auto investuje 80 milionů eur do modernizace své teplárny Ško-Energo, která teplem zásobuje výrobní závod i domácnosti a další firmy v Mladé Boleslavi. Teplárna bude spalovat pouze biomasu. Přestavěná teplárna má být uvedena do provozu do konce roku 2025

Mladoboleslavská teplárna nyní zhruba ze 70 procent spaluje uhlí, zbývající třetinu tvoří právě biomasa. Přestavbou na stoprocentní spalování biomasy se ušetří zhruba 400 tisíc tun CO2 ročně. „Což odpovídá emisím CO2, které vyprodukuje 40 tisíc obyvatel ČR za celý rok,“ uvedl člen představenstva Škody Auto Michael Oeljeklaus. Biomasu chce automobilka používat s využitím štěpky z českých státních lesů.

Škoda hodlá chce v druhé polovině dekády ve všech českých závodech dosáhnout uhlíkové neutrality, od letoška je CO2 neutrální například závod vyrábějící převodovky ve Vrchlabí.

Přispět k tomu má kromě přestavby teplárny například u využívání recyklované vody, v roce 2025 chce Škoda ve svých závodech používat pouze recyklovanou vodu z lokálních čističek, do tohoto projektu bude investovat 55 milionů eur. Oproti roku 2010 se již podařilo snížit spotřebu vody o 37 procent, zhruba 44 procent celkové spotřeby nyní tvoří recyklovaná voda.

Investice do udržitelnosti neovlivní podle Oeljeklause ani pandemie koronaviru, ale ani krize s nedostatkem čipů. „Covidová pandemie a problémy s nedostatkem čipů nás samozřejmě nemůžou nechat klidnými, stojí to hodně peněz, budeme muset být skromnější, ale nic to nemění na naší strategii, nic to nemění na našem plánování,“ řekl Oeljeklaus. Peníze na investice, například na přestavbu teplárny nebo do recyklace vody, má podle něj Škoda na rezervních účtech a jsou tak připravené k použití. „Budeme trvat na dodržení původních plánů, pandemie ani nedostatek polovodičů nám v tom nemůže zabránit,“ dodal Oeljeklaus.

Člen představenstva Karsten Schnake uvedl, že pandemie covidu naopak urychlí přechod k ekologičtější výrobě. Kvůli covidu je například problém s dodávkami plastů, což automobilku donutilo začít rychleji používat recyklované materiály. „Jsou velké problémy s dodávkami plastů a díky tomu jsou ty recykláty mnohem dostupnější a zajímavější, proto předpokládám, že v nových vozech budeme využívat recyklované materiály,“ řekl Schnake. Recyklované výrobky jsou navíc podle něj mnohdy levnější.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice. Během letošního roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů. Firma očekává, že do konce letošního roku kvůli nedostatku dílů vyrobí zhruba o 250 tisí vozů méně. Škoda Auto v období od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur ze 469 milionů eur ve stejném období pandemického roku 2020.