Škoda Auto zvýšila zisk o více než třetinu

Škoda Auto

Škoda Auto Zdroj: profimedia.cz

Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění o 26,5 procenta na 31,8 miliardy korun. V eurech zisk vzrostl o 34 procenta. Tržby stouply o 17 procent na rekordních 407 miliard korun. V eurech tržby vzrostly o 21 procent. Škoda to oznámila na výroční tiskové konferenci.

Celkově Škoda loni z prodeje vozů utržila 343 miliard korun, za dodávky komponent v rámci mateřského koncernu VW získala 34 miliard korun a za prodej dílů a příslušenství 21 miliard korun.

Automobilka dodala zákazníkům 1,2 milionu vozů, o 6,6 procenta víc než v roce 2016 a zároveň nejvíc v historii. Investice loni stouply o 34 procent na 733 milionů eur. V korunovém vyjádření automobilka investovala celkem 18,9 miliardy korun. Největší část investic směřovala do produktových investic v souvislosti s náběhem nových modelů a agregátů. Na výzkum a vývoj nových produktů Společnost v roce 2017 vydala 15,4 miliardy Kč, tedy o 5,4 miliardy korun více, než v roce 2016.

Rychlejší růst zisku proti tržbám podle člena představenstva pro finance Klause-Dietera Schürmanna souvisí s uvedením SUV modelů, tedy zejména Kodiaqu, a zároveň zlepšením na straně nákladů.

V příštích dvou letech uvede společnost na trh celkem 19 nových vozů, mezi nimi již v roce 2019 sériovou verzi studie crossoveru Škoda Vision X, která měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě. Celkem uvede pět elektrických modelů. Příští rok by to měl být plug-in hybrid Superb a elektrický Citigo a začne také výroba elektrických komponent pro ostatní koncernové značky. Elektrické SUV Vision E pak přijde v roce 2020.

"Také realizujeme největší investiční program v historii podniku. V příštích pěti letech investuje Škoda zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou. V roce 2025 budeme mít deset elektrických modelů," uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.

Žebříčku deseti nejúspěšnějších trhů vévodila v uplynulém roce opět Čína s růstem o 2,5 procenta na 325 tisíc prodaných vozů. Za ní následovalo Německo (173 300 vozů), Česká republika (95 tisíc vozů), Velká Británie (80 100 vozů), Polsko (66 tisíc vozů), Rusko (62 300 vozů), Francie (27 300 vozů), Turecko (25 tisíc vozů), Itálie (24 700 vozů) a Rakousko (24 300 vozů).

Prodej nejmenšího modelu Citigo loni klesl o 8,8 procenta na 37 115 aut, prodej třetí generace Fabie rostl o 2,1 procenta na 206 499 vozů. Prodej Rapidu naopak poklesl o 0,6 procenta na 211 480 aut. Odbyt nejprodávanějšího modelu Octavia se snížil o 3,9 procenta na 418 767 vozů. Končící model Yeti si pořídilo 69 467 zákazníků, tedy meziročně o 27 procent méně. Na konci roku ho nahradil model Karoq, který si stihlo koupit 6335 zákazníků. Velké SUV Kodiaq si v prvním roce od zahájení výroby pořídilo 99 961 zákazníků. Prodej vlajkové lodi Superb se loni zvýšil o 8,7 procenta na 150 910 aut.

Vlastní kapitál v průběhu roku 2017 klesl o 20,1 miliardy korun na 117,5 miliardy korun. Pokles plyne z rozhodnutí mateřského Volkswagenu o vyplacení dividendy z nerozdělených zisků minulých let ve výši 38,5 miliardy korun.

Počet zaměstnanců Škody v Česku se loni zvýšil o 11,5 procenta na 31.626 lidí. Průměrný výdělek v dělnických profesích loni vzrostl o deset procent.