Škoda Elroq kraluje Evropě. Tesla dál padá, předběhla ji čínská BYD
Za růstem prodejů osobních automobilů v Evropské unii stojí především elektrifikované vozy. Prodeje hybridů i čistě elektrických aut meziročně výrazně vzrostly, zatímco tradiční spalovací motory ztrácejí. Největší propad mezi elektromobily zaznamenala Tesla, kterou v dubnu na evropském trhu překonala i čínská automobilka BYD. Nejprodávanějším bateriovým elektromobilem v EU se v dubnu stal nový model mladoboleslavské Škody Elroq.
V EU se v dubnu prodalo meziročně o 1,3 procenta více vozů, konkrétně přes 913 tisíc. Hybridy se v Evropské unii staly nejrozšířenějším typem pohonu a čistě elektrické vozy je následují s ještě rychlejším tempem růstu. Vyplývá to z aktuálních dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V ostrém kontrastu s tímto vývojem se nachází americká automobilka Tesla, která zaznamenala výrazný pokles. Oproti loňsku se počet jejích nově registrovaných vozů v dubnu propadl na méně než polovinu. K nižším prodejům přispívají tržní faktory, ale i kontroverzní veřejné vystupování Elona Muska – především jeho otevřená podpora krajně pravicové německé strany AfD a blízký vztah k americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi.
Nespokojenost s aktuálním směřováním značky se odráží i mezi českými podnikateli. Od značky se odvrátil popularizátor elektrických pohonů Jan Staněk, který si v rámci podpory mladé nadějné firmy v roce 2019 pořídil tehdy na českém trhu nedostupný Model 3. „Kdo by chtěl jezdit v autě, jehož přední zástupce hajluje a ohání se motorovou pilou? Ten člověk lže, hráblo mu, má mesiášský komplex a značce škodí. Usnula na vavřínech,“ domnívá se v současné situaci Staněk a dodává: „Teslu už nikdy víc.“
K podobnému rozhodnutí dospěl i zakladatel služby Liftago Martin Hausenblas: „Obě své Tesly nyní prodávám, byť asi nevýhodně, poptávka je nízká. Nikdy je už nechci vidět.“
Prohlédněte si nejnovější model od Tesly:
Vystupování šéfa firmy a veřejný obraz Tesly přesto vnímá tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný jako druhořadý vliv poklesu prodejů. „Někdo podobné faktory samozřejmě vnímat může, ale evropského zákazníka zajímají především technické parametry vozidla,“ míní Pokorný. Podle něj může za propad Tesly primárně rozšíření modelů u konkurenčních značek, které svým vývojem bývalého lídra trhu dohnaly.
Příkladem takového konkurenta je čínská automobilka BYD, která se dere vzhůru. V dubnu překonala Teslu a v Evropě zaregistrovala 7231 nových bateriových elektromobilů. BYD se tak vůbec poprvé zařadila mezi deset nejprodávanějších značek na kontinentu.
Mezi jednotlivými modely bateriových elektromobilů si nejlépe vedla domácí Škoda Elroq. Podle údajů analytické společnosti JATO Dynamics se v dubnu stala nejprodávanějším elektromobilem v celé Evropské unii a zároveň pomohla značce Škoda Auto k výraznému postavení v segmentu elektrických aut, kde se dostala mezi tři nejúspěšnější automobilky.
10 nejvíce registrovaných elektrických vozů v EU v dubnu 2025
1. Škoda Elroq (7,998 vozů)
2. Volkswagen ID.3 (6,932)
3. Volkswagen ID.7 (6,776)
4. Volkswagen ID.4 (6,297)
5. Kia EV3 (5,680)
6. Renault 5 (5,662)
7. BMW iX1 (5,518)
8. Skoda Enyaq (5,037)
9. Tesla Model Y (4,495)
10. Citroen C3 (3,962)
Zdroj: JATO Dynamics
Zájem o elektromobily roste nejen v EU, ale i celosvětově. První čtvrtletí letošního roku přineslo výrazný nárůst, kdy se prodalo 2,7 milionu elektromobilů. I Česko zažívá s více než 3000 prodanými elektrickými vozy rychlý růst – ačkoli v absolutních číslech stále zaostává za evropským průměrem. Elektromobily tvoří jen malou část nových registrací, přičemž naprostá většina připadá právě na model Škoda Elroq.
Tradiční spalovací motory mezitím ztrácejí pozici. Jejich podíl na trhu se dál snižuje s poklesem registrací o 20,6 procenta. Mírně naopak rostou plug-in hybridy s možností dobíjení ze zásuvky nebo na dobíjecí stanici, které se zatím drží jako menšinová, ale stabilní alternativa.