Škoda, Hyundai i TPCA zrychlují. Autoprůmysl má našlápnuto k rekordům i letos

Automobilka Škoda Auto hodlá do rozvoje závodu v Kvasinách na Rychnovsku (na snímku z 23. září) vložit kolem 450 milionů euro, tedy přibližně 13 miliard korun. Plánuje přijmout asi 1500 nových zaměstnanců.

Automobilka Škoda Auto hodlá do rozvoje závodu v Kvasinách na Rychnovsku (na snímku z 23. září) vložit kolem 450 milionů euro, tedy přibližně 13 miliard korun. Plánuje přijmout asi 1500 nových zaměstnanců. Zdroj: CTK

Ilustrační foto
Továrna Hyundai Nošovice
Výroba v TPCA
TPCA
Továrna Hyundai v Nošovicích
18
Fotogalerie
Úspěšný příběh pokračuje. Loni bylo v tuzemsku vyrobeno nejvíce osobních aut v historii, téměř 1,3 milionu. A podle slov Martina Jahna, šéfa Sdružení automobilového průmyslu, bude letos toto číslo překonáno.

Loni vyjelo z českých závodů 1,298 milionu osobních automobilů (meziroční nárůst o 4,2 procenta), 850 nákladních automobilů (+ 3,5 procenta), 4517 autobusů (+16 procent) a 1727 motocyklů (+ 60,6 procenta).

Ve světové výrobě motorových vozidel zaujalo Česko 13. místo a patřilo do špičky v produkci osobních vozů a autobusů na počet obyvatel. V počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel zaujalo druhé místo a ve výrobě autobusů první.

Největší zásluhu na loňském rekordním výsledku měla Škoda Auto (56,7 procenta), HMMC Nošovice (26,4 procent) a TPCA Czech (16,9 procenta).

Prohlédněte si výrobu v Mladé Boleslavi, Kolíně a Nošovicích

Tržby členských firem družení automobilového průmyslu loni vzrostly o sedm procent a export o více než sedm procent. Průměrná mzda překonala hranici 33 tisíc korun. Počet zaměstnanců se navýšil o více než čtyři procenta.

Obrat automobilového odvětví v Česku loni poprvé překonal magickou hranici jednoho bilionu korun. export tvořil 85 procent tržeb.

„Česká republika v roce 2014 potvrdila, že je světovou velmocí ve výrobě osobních automobilů a autobusů. Loňská rekordní produkce 1,245 milionu osobních vozů nás řadí celkově na 13. místo ve světě a na druhé místo v počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Letošní vývoj v Evropě, kam směřuje 83 procent exportu automobilek, podle něj naznačuje, že produkce aut v Česku bude možná opět rekordní a rekord čeká i ve výrobě dílů.

Problém výrobci spatřují zejména v nedostatku pracovníků, což by v příštích letech mohlo nejdůležitější odvětví českého hospodářství zbrzdit. „Největší hrozba, které nyní čelíme, je nedostatek kvalifikovaných i nekvalifikovaných pracovníků,“ řekl Jahn. Podle odhadů Sdružení automobilového průmyslu jich bude v nejbližších měsících zapotřebí dalších 52 tisíc.

Počet zaměstnanců automobilek ve sdružení se zvýšil o čtyři procenta na 115 351 osob. Průměrná mzda stoupla o 3,6 procenta na více než 33 tisíc korun a byla tak o 26 procent nad průměrem.

Pokračování růstu i v letošním roce naznačují výsledky za první čtyři měsíce, kdy produkce automobilek vzrostla o téměř 11 procent na 469 321 osobních aut.

V růstu výroby aut i dílů se podle analytika PwC Vojtěcha Opleštila odráží nejen konjunktura evropského a světového trhu, ale i rozšiřování nabídky vozů a spolupráce s dalšími automobilkami. Potvrdil, že hlavním problémem je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, o které v současné době bojují automobilky s firmami i z jiných odvětví. „Další hrozbou můžou být geopolitická rizika, případné negativní výkyvy globální ekonomiky či vývoj v Číně, který by se nepříznivě projevil i v poptávce po evropské produkci,“ dodal Opleštil.