Škoda letos ztrojnásobila dodávky elektromobilů. Těží z toho celý koncern

Škoda Enyaq iV SportLine

Škoda Enyaq iV SportLine Zdroj: Škoda

Škoda Enyaq iv SportLine
Škoda Enyaq iv SportLine
Škoda Enyaq iv SportLine
Škoda Enyaq iv SportLine
Škoda Enyaq iv SportLine
12
Fotogalerie

Německý automobilový koncern Volkswagen v prvním pololetí dodal zákazníkům po celém světě 170 939 elektromobilů. To je téměř třikrát více než za stejné období v loňském roce. K růstu prodejů elektrických aut přispěla i mladoboleslavská Škoda Auto. Ta během prvních šesti měsíců letošního roku zvýšila odbyt na 17 697 vozů ze 4955 vozů před rokem.

K růstu odbytu elektromobilů z koncernu Volkswagen přispěla zejména poptávka v Evropě. Evropská komise (EK) minulý týden navrhla, aby nová auta od roku 2035 nemohla produkovat žádné emise oxidu uhličitého, upozornila agentura Reuters.

„Naše globální elektrická ofenziva pokračuje solidním tempem a poptávka zákazníků je vysoká,“ uvedl obchodní ředitel koncernu Volkswagen Christian Dahlheim. „Máme v plánu za letošek poprvé dodat milion aut s alternativním pohonem,“ dodal. Tento cíl se týká vozů čistě elektrických i hybridních.

V Evropě odbyt elektromobilů z koncernu Volkswagen v prvním pololetí stoupl na více než 128 tisc vozů z necelých 50 tisíc před rokem. V Číně, která je největším automobilovým trhem světa, se více než zdvojnásobil a dosáhl 18 285 vozů. To představuje 10,7 procenta celkového prodeje koncernu. „Ve třetím čtvrtletí očekáváme výrazný nárůst odbytu elektromobilů v Číně díky rozšířené modelové řadě Volkswagen ID,“ uvedl Dahlheim.

Automobilka Škoda Auto plánuje do roku 2030 prodávat v Evropě 50 až 70 procent elektromobilů. Loni to nebylo ani pět procent. Aktuálně původem česká firma chystá nejméně tři další čistě elektrické modely, které budou cenou i velikostí pod modelem Enyaq. Emise vyráběných aut by měly v porovnání s loňským rokem za deset let klesnout o polovinu. Značka chce mít zároveň nejnižší náklady v porovnání s evropskými konkurenty a rentabilitu tržeb nejméně osm procent. Vše je součástí nové firemní strategie Next Level - Škoda Strategy 2030, kterou letos představil předseda představenstva a šéf Škody Auto Thomas Schäfer.

Automobilka se rovněž chce do roku 2030 stát jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě a vedoucí evropskou značkou v Indii, Rusku a severní Africe. To jí má zajistit globální prodejní potenciál kolem 1,5 milionu aut. Toho chce dosáhnout posílením pozice v segmentu cenově dostupných vozů. Příkladem je model Fabia se základní cenou pod hranicí 14 tisíc eur, tedy asi 355 tisíc korun. Pomoci mají i menší elektromobily. V Indii vyvinutý model Kushaq chce firma nabízet i na dalších trzích.

Škoda Auto výrazně investuje do automatizace výroby

Video placeholde
Společnost Škoda Auto v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota. • Škoda Auto

Českou republiku chce automobilka podle Schäfera proměnit v centrum rozvoje elektromobility, a zajistit tak stávající pracovní místa a vytvořit nová. Ve všech třech českých výrobních závodech se budou do roku 2030 vyrábět elektrické vozy nebo elektrické komponenty. Aktuálně se v Mladé Boleslavi už vyrábějí vysokonapěťové trakční baterie pro plug-in hybridní modely Superb iV a Octavia iV i pro modely dalších koncernových značek. Začátkem příštího roku bude navíc v Mladé Boleslavi zahájena výroba bateriových systémů pro koncernovou platformu MEB, na níž je postaven model Enyaq. Automobilka navíc společně s partnery pracuje na posílení stabilní dodavatelské struktury pro další rozvoj elektromobility.

Každý zákazník by měl být v budoucnu schopen hned napoprvé a intuitivně ovládat svůj nový vůz nebo službu od značky. Prvním takovým projektem je PowerPass, který umožňuje jednoduché a pohodlné nabíjení elektrifikovaných modelů značky Škoda. Bude k dispozici na více než 30 trzích a umožní nabíjení na více než 210 tisíc nabíjecích stanicích v Evropě. Automobilka dále rozšiřuje koncept virtuálního showroomu a vytyčila si za cíl prodávat už v roce 2025 každý pátý vůz on-line.

Do deseti let má každou čtvrtou pozici v managementu zastávat žena. Česká automobilka bude při transformaci podporovat vzdělávání zaměstnanců a v letech 2022 až 2030 do této oblasti bude investovat téměř 500 milionů eur s hlavním cílem zajistit pracovní místa i v budoucnosti.