Škoda Auto má za sebou dva kritické týdny. Na linku se vrací klíčová Octavia | E15.cz

Kritické dva týdny končí. Škoda opět montuje Octavie, potíže ve výrobě však přetrvávají

Adam Váchal

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Škoda Auto má za sebou dva nejtěžší týdny od spojení s koncernem Volkswagen. Kvůli nedostatku komponentů musela automobilka v posledních dvou týdnech výrazně omezit výrobu ve svých závodech a velkou část zaměstnanců nechat doma na překážkách. Takřka úplně se zastavila výroba v závodě v Kvasinách, kde automobilka vyrábí SUV modely. Na klíčové lince v Mladé Boleslavi Škoda dokonce zcela zastavila produkci nejdůležitějšího modelu. Nyní se již situace zlepšuje a výroba se obnovuje.

Na klíčovou výrobní linku M13 v Mladé Boleslavi se minulý týden vrátil nejdůležitější model Octavia. Jeho výrobu musela automobilka před dvěma týdny na několik dní zastavit kvůli nedostatku polovodičových čipů. Na lince se tak dočasně vyráběl pouze elektrický model Enyaq. Bylo to historicky vůbec poprvé, co na této lince automobilka montovala pouze elektrický vůz.

„Náběh Octavie zpět na linku nebyl bezproblémový, vznikaly prostoje na zařízení v jednotkách minut a v součtu to byly desítky minut," popsali zaměstnanci v týdeníku Škodovácký odborář. Na montáži se nyní podle odborů vyrábí zhruba o 100 vozů méně než obvykle. Přes 730 vozů, které se vyrábí na lince M13, bylo v polovině týdne rozpracovaných. 

Nedokončených aut Škodě výrazně přibylo. Kvůli nedostatku čipů nemohla v poslední době dokončit až pět tisíc aut týdně. Koncem června měla na odstavných plochách zhruba 33 tisíc nekompletních škodovek.

Letiště v Hradci Králové je plné nedodělaných škodovek

Místo festivalu obří parkoviště. Na Škodovku doléhá čipová krize. Na hradeckém letišti čekají tisíce aut.

Odbyt automobilky Škoda Auto v prvním pololetí meziročně vzrostl o pětinu na 515 300 vozidel. V samotném červnu se však meziročně snížil, a to o pět procent na 89 900 vozů. Informace v pátek zveřejnil mateřský koncern Volkswagen. Odbyt celé skupiny Volkswagen v pololetí vzrostl o 27,9 procenta na 4,978 milionu vozů.

Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody také řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini.

Automobilový průmysl po celém světě loni citelně zasáhla pandemie covidu-19, která měla negativní dopady na výrobní aktivity i na poptávku. Letos se výrobci aut potýkají s nedostatkem součástek, zejména čipů. Ten narušil i výrobní aktivity Škody Auto.

Poptávka po polovodičových čipech aktuálně po celém světě výrazně převyšuje nabídku, výrobu čipů navíc zkomplikovaly i zimní sněhové bouře v Texasu, kde velcí výrobci museli zastavit nebo omezit produkci. Proto také například kolínská Toyota v březnu na čtrnáct dnů zcela zastavila výrobu.

Mladoboleslavská automobilka provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.

Volkswagen v květnu oznámil, že Škoda Auto v prvním čtvrtletí zvýšila provozní zisk o 46 procent na 448 milionů eur (zhruba 11,4 miliardy korun). Upozornil, že negativní dopady horší dostupnosti polovodičů kompenzovaly různé pozitivní faktory, zejména příznivý vývoj měnových kurzů. Čtvrtletní tržby Škody Auto vzrostly zhruba o čtyři procenta na 5,049 miliardy eur.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah